Co-piloot behandeld door psychiater, zei niets tegen werkgever

'AFP'

Co-piloot Andreas Lubitz stond al langer onder behandeling van een psychiater en een neuroloog, maar hij verzweeg voor zijn werkgever Germanwings dat hij ziek was en onder medische behandeling stond.

Bij de huiszoeking in zijn appartement Lubitz in Düsseldorf is volgens de Süddeutsche Zeitung een papier gevonden, waaruit blijkt dat Lubitz naar een psychiater ging. Ook het ouderlijk huis van Lubitz is doorzocht.

Behandeling

In het huis van de co-piloot lag een doktersverklaring, die was verscheurd. Het briefje zou afkomstig zijn van een in Rijnland-Palts werkzame neuroloog en psychiater, bij wie Lubitz al enige tijd onder behandeling was.

Het briefje zou zijn verscheurd, omdat daarop stond dat de 27-jarige man langere tijd niet meer zou mogen vliegen. Volgens de krant werd Lubitz behandeld door verschillende medisch specialisten, maar verzweeg hij dit voor zijn collega’s.

Ziekenhuis

Lubitz moest regelmatig langskomen voor medische controles. Hij werd in ieder geval behandeld in het universiteitsziekenhuis in Düsseldorf, bevestigde het ziekenhuis vrijdag. Maar het ziekenhuis benadrukt dat het niet ging om een psychische aandoening.

‘Berichten dat Andreas L. wegens depressie hier werd behandeld zijn onjuist,’ laat het ziekenhuis weten. De co-piloot meldde zich in februari bij het ziekenhuis, en kwam er 10 maart voor het laatst. ‘Het ging daarbij om diagnostische onderzoeken. Het patiëntendossier wordt vrijdag overgedragen aan het Openbaar Ministerie,’ zegt de directeur van de instelling.

Met welke ziekte Lubitz precies kampte, is nog onduidelijk. Bij de huiszoeking is geen afscheidsbrief gevonden of papieren waaruit blijkt dat hij uit religieuze of politieke motieven handelden.

Airbus

Andreas Lubitz liet de Airbus A320 van Germanwings deze week waarschijnlijk opzettelijk neerstorten in de Alpen. De co-piloot was op dat moment alleen in de cockpit, en deed de deur niet open toen de piloot probeerde binnen te komen. Naast Lubitz, kwamen nog 149 anderen om het leven.

Vanwege het tragische incident hebben verschillende luchtvaartmaatschappijen regels over het aantal personen in de cockpit aangepast. Lufthansa wil dat er voortaan gedurende de hele vlucht twee geautoriseerde personen in de cockpit zijn. Het Europees agentschap voor veiligheid in de luchtvaart EASA pleit hier nu ook voor