Een Airbus 320 van de Duitse luchtvaartmaatschappij Germanwings is gecrasht in het zuiden van Frankrijk. Het gaat om een vlucht tussen Barcelona en Düsseldorf.
Het toestel zou zijn neergekomen in de Franse Alpen in de regio Barcelonnette nabij Digne-les-Bains in het dorpje Méolans-Revel. Bij de crash is zeker één Nederlander om het leven gekomen, volgens RTL Nieuws een twintigjarige vrouw.
UPDATE #Germanwings CRASH Here is the 3D flight path from FlightAware http://t.co/wFg8KTSve2 pic.twitter.com/D4eu3XlDy2
— AIRLIVE (@airlivenet) March 24, 2015
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Het gaat om een toestel van de Duitse prijsvechter en Lufthansa-dochter Germanwings, vlucht 4U9525 van Barcelona naar Düsseldorf. het toestel was met een half uur vertraging rond 10.00 uur opgestegen van de luchthaven van Barcelona en werd rond 11.30 verwacht in Düsseldorf.
Vlucht naar beneden
Uit de laatste vluchtgegevens blijkt dat het toestel op 38.000 voet (11,5 kilometer) vloog ongeveer 55 kilometer ten zuidoosten van Marseille toen het plotseling naar beneden dook. Het toestel werd vervolgens om 10.45 voor het laatst gezien op de radar toen het op een hoogte van 6.800 voet (2 kilometer) vloog. Dit gebeurde op ongeveer 22 kilometer ten zuidwesten van Barcelonnette.
Aangezien het gebergte in het gebied een maximale hoogte heeft van 8.900 voet wordt gedacht aan het scenario dat het vliegtuig tegen de rotsen is geslagen. Helikopters zouden brokstukken van het toestel hebben gezien op 2.700 meter hoogte. Dit zou betekenen dat het toestel na het laatst radarcontact nog heeft geprobeerd op te trekken. De gezagvoerders hebben geen mayday uitgezonden. De plaatselijke luchtverkeersleiding heeft de crash gemeld, laat persbureau AFP weten.
150 personen aan boord
Volgens Lufthansa waren er 144 passagiers en 6 crew-leden aan boord. Hoewel de eerste brokstukken van het toestel zijn gezien vanuit reddingshelikopters, zal het nog uren duren voordat de bergingsoperatie kan beginnen. Dit heeft te maken met de lastige bereikbaarheid van het gebied.
De Franse autoriteiten en Lufthansa hebben de crash bevestigd. De Franse president François Hollande zei te vrezen dat niemand de crash heeft overleefd. De Franse staatssecretaris van Transport, Alain Vidalies zei zeker te weten dat niemand de crash heeft overleefd.
Volgens de Spaanse krant El País stonden er 45 Spanjaarden op de passagierslijst. Ook zaten er Duitsers en Turken aan boord van het vliegtuig, meldt persbureau AFP. De Duitse krant Bild meldt dat er een Duitse schoolklas met 15 kinderen en 2 begeleiders aan boord van de Airbus was.
Wir müssen leider bestätigen, dass Flug 4U9525 auf dem Flug von BCN nach DUS über den französischen Alpen verunglückt ist …1/4
— Deutsche Lufthansa (@Lufthansa_DE) March 24, 2015
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Wat is er gebeurd?
Het is nog volstrekt onduidelijk wat de plotselinge vlucht naar beneden van het toestel kan hebben veroorzaakt. De weersomstandigheden waren boven de Alpen rustig, maar boven de Middellandse Zee onrustig, meldt het Franse weerbureau La Chaîne Météo.
Het bouwjaar van het toestel is 1990. Het vliegtuig wordt sinds 1991 door Lufthansa gebruikt. Het is de eerste crash van een prijsvechter in Europa. De laatste crash in Frankrijk dateert uit 2000 toen bij de ramp met de Concorde 113 doden vielen.
BREAKING #GermanWings Here is a photo from helicopter of the crash area /France2 journalists http://t.co/wFg8KTSve2 pic.twitter.com/RnC5gT5w40
— AIRLIVE (@airlivenet) March 24, 2015
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Vergelijkbaar incident
Het plotselinge hoogteverlies doet denken aan een incident van een andere Airbus van Lufthansa in november vorig jaar. Toen vloog vlucht LH-1829 vanuit Bilbao naar München toen op 31.000 voet het toestel plotseling naar beneden schoot. Deze duikvlucht duurde 15 minuten waarna de piloten het toestel op 27.000 voet weer onder controle kregen.
Na een analyse bleek dat sensoren door ijsvorming de boardcomputer van valse informatie voorzagen. Pas toen de gezagvoerders zelf de controle over het toestel overname, kon het vliegtuig weer op koers worden gebracht.