Een piloot van de gecrashte Airbus van Germanwings heeft de cockpit tijdens de vlucht verlaten en kon niet meer terug naar binnen. Gegevens van de cockpit voice recorder wijzen erop dat de piloot niet werd binnengelaten.
Een hoge militaire functionaris zegt dat tegen de Amerikaanse krant The New York Times. Het vliegtuig stortte maandag neer tijdens een vlucht van Barcelona naar Düsseldorf.
Cockpit
De functionaris zegt dat tijdens het eerste deel van de vlucht gesprekken tussen de twee piloten ontspannen verliepen. Uit de gegevens blijkt dat een piloot de cockpit heeft verlaten, maar niet meer terug naar binnen kon.
‘De man buiten klopt zachtjes op de deur, maar er wordt niet geantwoord,’ zegt de functionaris tegen de krant. ‘Daarna slaat hij harder, maar er volgt nog steeds geen reactie. Er komt helemaal geen reactie.’
Even later is volgens de bron duidelijk te horen dat de piloot probeert de deur in te slaan. ‘We weten nog niet waarom een van de mannen naar buiten is gegaan. Maar wat zeker is, is dat aan het eind van de vlucht, de andere piloot alleen is en de deur niet opendoet.’
Lufthansa, de moedermaatschappij van Germanwings, kan het verhaal niet bevestigen. ‘We hebben op dit moment geen informatie die het verhaal in The New York Times bevestigt,’ zegt een woordvoerder, die niet wil speculeren over de oorzaak van de crash.
Het verhaal roept vooralsnog alleen maar meer vragen op. Waarom was de piloot niet in de cockpit? Waarom deed de andere piloot de deur niet open? En: waarom werd er geen contact gezocht met de luchtverkeersleiding toen het mis ging.
Daling
De Franse minister Ségolène Royal (Transport) zei woensdag dat informatie over de twee minuten na 10.30 uur, toen het vliegtuig contact verloor met de luchtverkeersleiding, ‘vitaal’ zijn voor het onderzoek naar de oorzaak van de ramp. Kort na dit moment begon het toestel met een stevige daling.
Luchtverkeersleidingautoriteit Bureau d’Enquêtes et d’Analyses (BEA) zei woensdag niets over wat er op de voice recorder staat, maar wel dat er ‘geluiden en stemmen’ zijn gehoord. De recorder was beschadigd geraakt bij de crash. Toch is het onderzoekers gelukt om informatie uit te lezen.
Onderzoekers moeten de opnames nog nauwkeurig analyseren. ‘Op dit moment, zult u begrijpen, zijn we nog niet in de positie om ook maar enige uitleg of interpretatie te geven van de redenen die ervoor hebben gezorgd dat dit vliegtuig ging dalen, of van de redenen waarom het de oproepen van de luchtverkeersleiders niet beantwoordde,’ zei Rémi Jouty van BEA.