De Duitse co-piloot die de Airbus van Germanwings dinsdag vermoedelijk opzettelijk tegen een rots liet vliegen, was nog maar 27 jaar. Wat dreef de jonge vlieger tot deze vreselijke daad?
‘Met grote ontsteltenis heeft de vereniging LSC Westerwald kennisgenomen van het neerstorten van Germanwings vlucht vU9525. Met afgrijzen moeten de vliegers uit Montabaur nu kennis nemen dat onder de doden ook een lid van onze vereniging is,’ is te lezen op de website van de vliegervereniging van Montabaur, een stad in het midden van Duitsland niet ver van Koblenz.
Met opzet
Op de site, die intussen offline is gehaald, is te lezen dat Andreas Lubitz ‘als eerste officier stierf tijdens de tragische vlucht’. De leden van de club wisten toen nog niet welke rol Lubitz heeft gehad bij de crash.
Donderdagmiddag maakte de Franse aanklager bekend dat de co-piloot ‘zeer waarschijnlijk met opzet’ het vliegtuig heeft laten neerstorten. Hij sloot de gezagvoerder buiten en dirigeerde het vliegtuig in een rechte lijn naar beneden.
Lubitz vloog voor Lufthansa sinds september 2013 en had al 630 vlieguren achter de rug. Hij woonde nog bij zijn ouders in Montabaur, maar had ook een appartement in Düsseldorf.
‘Het was een lieve jongen,’ zegt een kennis van de familie tegen de Frankfurter Allgemeine. ‘Hij komt uit een goede familie,’ zegt de vrouw. Wel is hij een tijd geleden even gestopt met zijn opleiding vanwege een burnout of een depressie. Lufthansa-chef Carsten Spohr bevestigt dat Lubitz een tijd terug ‘een lange pauze heeft genomen’. Maar Spohr wil op basis daarvan verder geen speculaties doen.
Grote droom
Wat dreef de jonge piloot tot deze daad? ‘Als jeugdvlieger kwam Andreas bij onze vereniging, hij wilde zijn droom om te vliegen werkelijkheid zien worden,’ is te lezen in het overlijdensbericht van de vliegclub uit zijn geboorteplaats. ‘Hij heeft zijn droom kunnen vervullen, een droom die hij met zijn leven heeft moeten bekopen,’ vervolgt het bericht.
Volgens justitie is hij Duits staatsburger en zijn er geen aanwijzingen voor een terreurdaad. Zijn Facebook-pagina geeft het beeld van een ‘normale’ piloot die naar muziek luistert van David Guetta en Paul Kalkbrenner. Bij de jaarwisseling van 2011/2012 wenst hij zijn vrienden nog een ‘vrolijk en gezond’ nieuwjaar. De Facebook-pagina is inmiddels offline gehaald.
Peter Ruecker, een ander lid van de vliegclub LSC Westerwald, omschrijft Lubitz als ‘een beetje stil’ maar wel een vriendelijke jongen. ‘Het was gewoon een jongen, zoals je er zovelen hebt,’ aldus Ruecker. Ook een collega van Lubitz noemde hem ‘stil, onopvallend en normaal’.
Zelfmoord
Zou deze jonge piloot werkelijk een toestel vol met baby’s, schoolkinderen, operazangers en andere onschuldige personen moedwillig een wisse dood in hebben willen jagen?
Zelfmoord (met medeneming van andere inzittenden) in de commerciële luchtvaart is een zeldzaamheid. Achteraf kan lang niet altijd worden vastgesteld of het om een opzettelijke daad ging.
Een beroemd geval is de Egypt Air Boeing 767 vlucht 990 richting Caïro die op 31 oktober 1999 na vertrek op JFK-Airport in zee stortte. In dit geval werd de gezagvoerder niet buitengesloten, maar stuurde de co-piloot het toestel naar beneden, terwijl zijn collega het juist omhoog probeerde te sturen.
Hoewel Egypte officieel spreekt van een ‘technisch mankement’ lijken de 216 overige inzittenden van deze Boeing te zijn meegesleurd in een zelfmoordactie van de co-piloot.
Financiële issues
Een geval dat meer op het drama met Germanwings lijkt, is de crash van SilkAir vlucht 185 van Jakarta naar Singapore op 19 december 1997. Toen was het de gezagvoerder die de Boeing 737 opzettelijk naar de grond stuurde toen de co-piloot even weg was. De gezagvoerder nam 103 mensen mee in de dood.
Later werd duidelijk dat hij al zes maanden problemen had op het werk en daarnaast te kampen had met financiële issues.