Dinsdagochtend is een toestel van de Duitse prijsvechter Germanwings verongelukt in de Franse Alpen. Dit is wat we tot nu toe weten over de vliegtuigcrash.
- De Airbus A320 werd maandag gerepareerd, omdat er een technisch probleem was vastgesteld. Het betrof de zogeheten Nose Landing Door, een klep aan de romp van het vliegtuig, zegt een woordvoerder van Lufthansa, moedermaatschappij van prijsvechter Germanwings. Maar het mankement had volgens haar niets te maken met de veiligheid, maar veroorzaakte geluidsoverlast. Het toestel stond vanwege het gesignaleerde probleem en de reparatie urenlang aan de grond.
- Een van de zwarte dozen van het ramptoestel zou gevonden zijn, schrijft de lokale krant Le Dauphine dinsdagmiddag op haar website. De Franse autoriteiten bevestigen het bericht.
- Dinsdagochtend om 10.00 uur begon de Airbus A320-200, met registratienummer D-AIPX, van de Duitse prijsvechter Germanwings op de luchthaven El Prat van Barcelona aan vlucht 4U-9525 naar het Duitse Düsseldorf.
- De vlucht verliep volgens schema totdat het toestel op een hoogte van 38.000 voet (11,5 kilometer) een kruissnelheid boven Zuid-Frankrijk bereikte. Toen, ongeveer 55 kilometer ten zuidoosten van Marseille, verloor het toestel plotseling hoogte. Uit vlieggegevens van FlightAware blijkt dat de Airbus om 10.30 uur nog op een vlieghoogte van 38.000 voet vloog, maar 8 minuten later nog maar op 11.400 voet (3.5 kilometer). Volgens Germanwings begon de duikvlucht pas om 10.45 uur en werd contact met het toestel verloren om 10.53 op een hoogte van 6.000 voet (1,8 kilometer).
Het opvallende is hoe dan ook dat tijdens die glijvlucht de koers van het toestel niet veranderde. Terwijl het vliegtuig de bergruggen van de Franse Alpen naderde bleef het een koers van 26 graden noordoost aanhouden. Waarom stuurde de piloot het toestel niet van de rotsen af? - Om 10.45/10.53 (cijfers spreken elkaar hier nog tegen) maakte de Airbus voor het laatst contact met de radar. Het bevond zich toen op een hoogte van ongeveer 6.800 voet (2 kilometer) en op ongeveer 22 kilometer ten zuidwesten van de stad Barcelonnette. Niet lang erna is het toestel gecrasht. Gek genoeg heeft de cockpit geen enkel noodsignaal uitgezonden. Het is de Franse luchtverkeersleiding die alarm heeft geslagen, omdat het toestel nergens meer op reageerde. Bekijk hier de vliegroute op FlightRadar.
- Reddingshelikopters hebben brokstukken gezien op ongeveer 2.700 meter hoogte tussen de steden Prads-Haute-Bleone en Barcelonnette. Het gaat om een onherbergzaam en vrijwel onbewoond gebied in de Franse Alpen.
- Aan boord van het toestel waren 150 personen. Daarvan waren 144 passagier en 6 bemanningslid. De passagierslijst is nog niet bekendgemaakt, maar de meeste slachtoffers komen vermoedelijk uit Duitsland. Op de persconferentie van Germanwings werd gemeld dat er 67 Duitsers aan boord van het toestel zaten. Volgens de Duitse krant Bild was er een schoolklas met 15 leerlingen en 2 begeleiders aan boord. Volgens Spaanse autoriteiten zaten er 45 Spanjaarden in het toestel. Ook zaten er Turken in het vliegtuig, maar hoeveel is niet bekend. Volgens Buitenlandse Zaken zat er één Nederlandse vrouw in het toestel. De Franse autoriteiten hebben reddingsacties op touw gezet. Er wordt niet vanuit gegaan dat er overlevenden worden gevonden.
- De Airbus 320-200 werd gebouwd in 1990 en voerde zijn eerste commerciële vlucht uit in 1991 voor Lufthansa. Daarmee is het toestel een oud beestje te noemen, maar als het altijd goed is onderhouden, zou de leeftijd geen rol moeten hebben spelen bij de crash. Met die controles zat het vermoedelijk wel snor. Het toestel kreeg zijn laatste routinecontrole op maandag 23 maart. Zijn laatste grote beurt was in de zomer van 2013. De gezagvoerder vloog al ruim tien jaar voor Lufthansa en heeft meer dan 6.000 vlieguren in een Airbus achter de rug.
- Nooit eerder maakte een Europese budgetmaatschappij een soortgelijk ongeluk met fatale gevolgen door. Germanwings is een budgetmaatschappij en dochterbedrijf van Lufthansa. De rol van Germanwings is wat dat betreft te vergelijken met die van Transavia bij Air France-KLM. De maatschappij biedt vluchten van en naar ruim honderd bestemmingen aan in Europa en Noord-Afrika. Germanwings bestaat onder de huidige naam sinds 2002 maar het bedrijf werd al in 1997 opgericht als budgetonderdeel van luchtvaartmaatschappij Eurowings. Deze beide bedrijven zijn inmiddels compleet in handen van Lufthansa.