Merkel doet niets aan slechte wegen, dus komen ondernemers in actie

'euroluftbild/Gerhard Launer/DPA'

Veel Duitse snelwegen zijn er zo beroerd aan toe dat ondernemers zelf geld inzamelen.

De Autobahn – maar ook B-wegen en bruggen – ligt er zo beroerd bij dat miljarden euro’s nodig zijn voor onderhoud, herstel en uitbreiding. Tot 2020 gaat het om jaarlijks ruim 7 miljard euro, zo berekende een overheidscommissie.

De regering van bondskanselier Angela Merkel (CDU) maakte in haar begroting slechts 5 miljard euro vrij voor vier jaar. Voor Merkel is de infrastructuur politiek niet interessant, schamperen sommigen. Geen kiezer die vanwege gaten in de wegen niet op haar stemt.

Die kiezer hoort en leest echter wel voortdurend over de enorme belastinginkomsten die de regering heeft dankzij de goed draaiende economie. Ook de schuldenlast daalt.

Maar zelfs een rijke deelstaat als Baden-Württemberg blijkt geen geld te reserveren om een knooppunt als Weinsberg, bij Heilbronn, op te lossen. Vervoerbedrijven voelen zich ernstig in de steek gelaten.

Trendsetter

Een groepje ondernemers heeft daarom besloten zelf maar voor de financiering te zorgen van het notoire, 60 kilometer lange stuk snelweg dat dagelijks in de filemeldingen voorkomt. Bij knooppunt Weinsberg zijn de bruggen in zo’n slechte staat dat maar één rijstrook mag worden gebruikt. Vrachtwagens mogen er niet harder dan 60 rijden.

De politiek praat al twintig jaar over de situatie, maar de benodigde 700 miljoen euro kwam er niet. De ondernemers, die een fonds willen waarin geld wordt gestort, blijken trendsetter.

Onlangs adviseerde een commissie om bedrijven en burgers in staat te stellen in infrastructuur te investeren. De tolheffing die komend jaar wordt ingevoerd – bedoeld om wegen te financieren – zal immers niet genoeg opbrengen, zo is nu al zeker.

Elsevier nummer 19, 9 mei 2015