Migranten uit het Midden-Oosten en West-Afrika komen in toenemende mate westerse Balkanlanden binnen, waar zij te voet hun weg naar de Europese Unie (EU) vervolgen. Een nieuw noodlottig incident op een spoorweg in Macedonië bewijst dat ook andere routes dan via zee gevaren met zich meebrengen.
Veertien migranten kwamen donderdagnacht in de Macedonische stad Veles om het leven door een ongeval met een trein die van het midden van Macedonië naar de hoofdstad Skopje in het noorden reed.
De vermoedelijk Afghaanse en Somalische migranten volgden het treinspoor als een pad naar het noorden, toen ze werden verrast door de passagierstrein van Thessaloniki (Griekenland) naar Belgrado in Servië. Gevreesd wordt dat het uiteindelijke dodental hoger ligt. Het is het grootste incident langs de spoorweg tot nu toe.
Soortgelijke incidenten
Vanwege de duisternis – het ongeluk voltrok zich rond 22.30 uur – en de smalle ruimte langs het spoor, kon niet iedereen het naderende voertuig ontwijken.
Politiewoordvoerder Anita Stojkovska zei dat op hetzelfde stuk spoor in de afgelopen zes maanden een tiental migranten is gedood bij soortgelijke incidenten.
Spoorlijn
Lang niet alle migranten proberen Europa via zee te bereiken. Tienduizenden vluchtelingen proberen naar landen in Midden- en West-Europa te komen door bijvoorbeeld vanuit Turkije naar Griekse eilanden over te steken en vandaar op veerboten naar Italië te gaan.
Anderen proberen via landen als Bulgarije, Servië en Macedonië EU-grondgebied (Hongarije) te bereiken. Dagelijks proberen honderden migranten de 151 kilometer lange grens tussen Servië (niet EU) en Hongarije (wel EU) over te steken.
Uit de cijfers blijkt dat steeds meer vluchtelingen de voordelen van een route door Zuid-Oost Europa zien vanwege de veiligheid en lagere kosten. Maar met een toenemende stroom van vluchtelingen, onder meer rond de spoorweg in Macedonië, rijst de vraag of die route wel zo veilig is. Ook omdat de Servische politie vluchtelingen in het grensgebied met Hongarije zou uitbuiten en mishandelen.
Frontex, het EU-buitengrens-agentschap, zegt dat het erop lijkt dat niets migranten zal afschrikken van het beginnen aan de lange tocht die begint in het noorden van Griekenland.
Alternatief
Eind 2014 werd de Westelijke Balkan-route de derde meest gebruikte route in de EU voor migranten. In januari en februari 2015 registreerde Frontex meer dan 26.600 illegale grensoverschrijdingen langs deze route.
Europa heeft sinds de Tweede Wereldoorlog niet te maken gehad met een dergelijke situatie, met zo veel conflicten dicht bij huis zegt woordvoerster Ewa Moncure tegen de Britse krant The Guardian. ‘En het is een stuk makkelijker om een boot te nemen van Turkije naar Griekenland, dan over te steken op de open Middellandse Zee. Duizenden verdrinken bij het nemen van de andere route.’
Honderden mensen stierven vorig weekend toen een boot vol met migranten kapseisde en zonk in de buurt van Libië.
Nu al hebben meer dan 1.750 migranten de oversteek van de Middellandse Zee dit jaar niet overleefd. Dat is dertig keer meer dan in dezelfde periode in 2014.