Duitsland is het erover eens: de omstreden tolheffing op snelwegen en provinciale wegen gaat door. De invoering van het vignet heeft nu nog een laatste drempel te gaan: Europa.
Vanaf volgend jaar hebben personenauto’s een tolvignet nodig op Duitse snelwegen. Na de Bondsdag heeft nu ook de Bondsraad (Duitse Eerste Kamer) groen licht gegeven voor het controversiële plan van verkeersminister Alexander Dobrindt.
De tolheffing is vooral nadelig voor buitenlandse bestuurders. Duitse weggebruikers dienen ook de zogenoemde PKW-Maut te betalen, maar merken daar feitelijk niets van: ze worden gecompenseerd door een verlaging van de wegenbelasting.
Vrijstelling
Voor Nederlandse vakantiegangers – al dan niet op doorreis naar Zwitserland, Oostenrijk en Italië – gaat een rit op Duitse Autobahn in ieder geval meer kosten. Buitenlanders betalen wel alleen voor het gebruik van de snelweg, voor de heffing op de Bundesstrasse geldt een vrijstelling.
Zo kunnen Nederlanders via deze rijkswegen ‘gratis’ het buurland binnenrijden. Daarmee komt de Duitse regering tegemoet aan de bezwaren van bewoners uit de grensstreek. De tolheffing moet Duitsland 513,6 miljoen euro per jaar opleveren.
Discriminatie
Het is nog niet honderd procent zeker dat de tolheffing er daadwerkelijk komt. De Europese Commissie moet nog oordelen of de plannen voldoen aan de Europese regels. Een heikel punt is de verschillende behandeling van Duitse en buitenlandse automobilisten.
Mogelijk gaat het plan in tegen het anti-discriminatiebeginsel. Brussel kan dan bezwaar aantekenen. Naar verwachting moet het Europese Hof van Justitie in Luxemburg uiteindelijk een definitief oordeel vellen.
Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur en Milieu zegt de reactie van eurocommissaris Violeta Bulc van Verkeer af te wachten. ‘Dat oordeel is van belang voor de verdere stappen die we samen met andere buurlanden kunnen nemen om dit tegen te houden.’
De Europese Commissie wacht met een standpunt totdat de wet in Duitsland officieel wordt gepubliceerd, zegt een woordvoerder. Eurocommissaris Bulc uitte eerder kritiek op het tolplan en benadrukte herhaaldelijk dat buitenlanders niet direct of indirect gediscrimineerd mogen worden.
CDA-Europarlementariër Wim van de Camp eist actie van de Europese Commissie. Het CDA hekelt het feit dat niet-Duitsers opdraaien voor de kosten. ‘Dat is pure discriminatie op basis van nationaliteit. En als we in Brussel nu ergens tegen zijn, is het wel onderscheid op basis van nationaliteit.’
Tarieven
Naast kritische geluiden van buurlanden klinkt ook protest in Duitsland zelf. De deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen, beide grenzend aan Nederland, vrezen een flinke terugloop van het aantal Nederlanders met de invoering van ‘entreegeld’. Grensbewoners demonstreerden eerder tegen de komst van het tolvignet.
De toltarieven zullen afhankelijk worden van de grootte en uitstoot van een voertuig. Voor de schoonste auto’s moeten buitenlandse automobilisten 5 euro neertellen voor zo’n vignet. Er komt een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers gaan 15 euro voor tien dagen betalen.