Zeeroute naar Italië blijft de dodelijkste

Migranten proberen op verschillende manieren de landen van de Europese Unie (EU) te bereiken. De route over de Middellandse Zee naar Italië blijft de meest dodelijke optie.

Europa’s meest dodelijke toegangspoort is de Middellandse Zee. Vorig jaar stierven er drieduizend migranten in of op het zeewater, onderweg naar Griekenland, Malta, Cyprus en, in de meeste gevallen, Italië.

Kans op succes

De grote risico’s blijken de migranten niet af te schrikken. De kans op succes is immers vele malen groter. Vorig jaar bereikten ruim 228.000 personen het Europese vasteland via de Middellandse Zee, blijkt uit cijfers van Frontex. Dit worden er dit jaar vrijwel zeker meer.

In de eerste zes maanden van 2015 arriveerden er al meer dan 150.000 migranten over de Middellandse Zee in de EU. Ongeveer 70.000 bootmigranten gingen naar Italië. Dat zijn er 15 procent meer dan vorig jaar.

Griekenland

Nieuw dit jaar is dat steeds meer bootjes richting Griekenland koersen. Zeker 63.000 migranten kwamen dit jaar aan op de Griekse eilanden. Dat Griekenland een steeds populairdere bestemming wordt, heeft wellicht iets te maken met de dodelijke route naar Italië.

Volgens de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) kwamen dit jaar bijna 2.000 migranten om in de Middellandse Zee. Dat is twee keer zoveel als in de zelfde periode vorig jaar.
Bij een eerdere publicatie meldde de IOM dat van de 1.865 zeedoden er 1.816 stierven terwijl zij onderweg waren naar Italië. De zeeroute naar Italië is langer en kent meer gevaren. De Griekse eilanden zijn daarom een veiligere optie, al weten de Griekse eilandbewoners zich vaak geen raad met de migranten en zijn er nauwelijks voorzieningen.

Geen oplossingen

De twee marinemissies van de EU lijken niet in staat het probleem op de Europese wateren aan te pakken. Wel zorgde operatie Triton ervoor dat sinds dit voorjaar aanzienlijk minder migranten om het leven kwamen op zee.

Van de militaire missie, die is bedoeld om de mensensmokkel een halt toe te roepen, zijn nauwelijks resultaten bekend. Uit de aanhoudende toestroom blijkt dat deze missie nog geen concrete resultaten heeft opgeleverd.

Niet de eindbestemming

Dat Griekenland en Italië vaak niet het eindstation zijn voor de migranten werd deze zomer zichtbaar door de problemen die ontstonden rond de Italiaanse grensplaats Ventimiglia.

Hier probeerden de afgelopen maanden duizenden migranten illegaal de Franse grens over te steken, met een tragisch kat-en-muisspel met de Italiaanse grenspolitie ten gevolg.

Calais

Vergelijkbare problemen doen zich voor in de Franse plaats Calais waar migranten met eindbestemming Groot-Brittannië een ‘lift’ naar Groot-Brittannië hopen te scoren.

Hier worden steeds hogere hekken gebouwd om de migranten weg te houden van de vrachtwagens richting Groot-Brittannië. In de nacht proberen ze hier door een gat in het hek te glippen of zelfs op rijdende treinen te stappen. Ook hierbij kwamen de afgelopen dagen migranten om het leven.

Uit bovenstaande blijkt dat de weg naar, maar ook binnen Europa er één is met vele gevaren en uitdagingen. Toch blijven veel migranten uit landen als Syrië en Eritrea het proberen in de hoop op een betere toekomst.

Of die betere toekomst in Europa ligt, is maar de vraag. Veel beloofde succesverhalen blijken bij aankomst een stuk minder rooskleurig te zijn. Meer dan eens zullen migranten zich afvragen: ‘was dit die barre tocht nou echt waard?’