Zo werken Fransen en Britten samen bij migrantencrisis Calais

'AFP'

Frankrijk en Groot-Brittannië gaan nauwer samenwerken om de migrantencrisis in de Franse havenstad Calais aan te pakken. Donderdag wordt daar door de ministers van Binnenlandse Zaken van beide landen een verdrag over ondertekend.

Zo worden er bijvoorbeeld Britse agenten in Calais gestationeerd om te voorkomen dat migranten de Kanaaltunnel proberen te betreden om zo Groot-Brittannië binnen te komen. Daarnaast zou er volgens bronnen geld worden vrijgemaakt om de tunnel beter te beveiligen.

Commandopost

De landen willen verder harder optreden tegen mensensmokkelaars en komt er meer geld vrij voor humanitaire hulp. Er komt een gezamenlijke commandopost in Calais, die zich voornamelijk zal richten op het opsporen en ontmantelen van bendes van mensensmokkelaars.

De Nederlandse verladersorganisatie EVO is blij met de samenwerking en noemt het een stap in de goede richting voor Nederlandse handelaren en producenten, die nu al maandenlang hinder ondervinden van de grote aantallen migranten in en om Calais.

EVO berekende eerder dat de problemen bij Calais op dagen dat er grote vertragingen zijn, Nederlandse handels- en productiebedrijven zo’n half miljoen euro per dag kostten. Het is nog onduidelijk of de Frans-Britse samenwerking deze schadepost zal kunnen terugdringen.

Verstekelingen

In Calais zelf zorgen de migranten ook voor economische problemen: Burgemeester Natacha Bouchart van Calais zei woensdag 50 miljoen euro nodig te hebben om de financiële problemen die vluchtelingen veroorzaken het hoofd te kunnen bieden.

Dat geld moet volgens haar worden ingezet om bedrijven tegemoet te komen die bijvoorbeeld worden gedupeerd doordat er migranten als verstekeling aan boord gaan. De ministers van Binnenlandse Zaken Theresa May en Bernard Cazeneuve zullen aan het begin van donderdagmiddag in Calais meer bekendmaken over het nieuwe akkoord.

Op dit moment verblijven er naar schattig zo’n 3000 vluchtelingen bij Calais. Ze proberen illegaal de oversteek naar Groot-Brittannië te maken. Dit doen ze onder meer door mee te liften met treinen die door de tunnel passeren, door zich in vrachtwagens te verstoppen en door in sommige gevallen, de 50 kilometer lange Kanaaltunnel lopend te betreden.