Koopgekte is in China inmiddels van staatsbelang

Foto: AFP

De economische groeicurve van China vlakt dan af, consumenten hebben vertrouwen in de toekomst en laten hun yuans massaal rollen. Op Singles Day werden alle records gebroken.

Woensdag werd in China guanggun jie gevierd. Aangenomen wordt dat een groep studenten van de universiteit in Nanjing in 1993 de themadag voor alleenstaanden als grap hebben bedacht. Ze vierden hun vrijgezellenbestaan op de dag in het jaar die uit vier enen bestaat: 11-11.

Het was internetbedrijf Alibaba dat Singles Day in 2009 omarmde. Het bedrijf zocht een moment in de stille periode tussen de gouden weken in oktober en Chinees Nieuwjaar om de consument tot extra uitgaven te verleiden. Als voorbeeld diende Black Friday, de dag waarop Amerikaanse retailers de vrijdag voor Thanksgiving grote opruiming houden.

Groot feest

In 2009 deden 27 bedrijven mee met speciale kortingsacties. Het leverde Alibaba 50 miljoen yuan extra omzet op (7,5 miljoen euro). Daarna werd het fenomeen elk jaar groter.

Dit jaar werden opnieuw alle verkooprecords gebroken. Ter gelegenheid van Singles Day, zoals guanggun jie internationaal wordt aangeduid, organiseerde Alibaba woensdag in het olympische park in Peking een groot feest dat rechtstreeks op televisie werd uitgezonden.

Al na 12 minuten en 28 seconden nadat om middernacht zes miljoen Singles Day-aanbiedingen beschikbaar kwamen, kon reeds de mijlpaal van 10 miljard yuan omzet worden genoteerd (1,5 miljard euro).

Koopjesjagers

Daar hield de koopgekte niet op. Rond lunchtijd sneuvelde een nieuw record: de internetplatforms van Alibaba hadden toen 57,1 miljard yuan (8,5 miljard euro) omgezet. Dat is het bedrag dat Chinese koopjesjagers vorig jaar gedurende de hele Singles Day uitgaven.

Kort na middernacht meldde Alibaba dat het woensdag 91,2 miljard yuan (13,6 miljard euro) heeft omgezet. De Chinezen hebben daarmee op één dag net zoveel bij Alibaba gekocht, als het totale bruto nationaal product van een land als Tsjaad of Albanië.

Concurrenten

Hoewel Alibaba guanggun jie als dé shoppingdag van het jaar introduceerde, is het zeker niet het enige bedrijf dat op 11-11 met aanbiedingen Chinese consumenten wil verleiden. Veel Chinese webwinkels en warenhuizen doen mee.

Alibaba’s grootste concurrent, JD.com, verwerkte woensdag dertig miljoen orders – dubbel zoveel als vorig jaar en meer dan het internetbedrijf in de vijf voorgaande jaren op 11-11 aan orders kon noteren.

Singles Day is Black Friday ruimschoots gepasseerd. Amerikaanse consumenten gaven dit jaar rond Thanksgiving zo’n 6 miljard dollar uit (Black Friday en Cyber Monday samen). Minder dan de helft dan het bedrag dat woensdag bij Alibaba over de toonbank ging.

Afgekoeld

Leuk, al die superlatieven. Maar wat zegt het over de Chinese economie? Die groeit niet meer zo snel als de afgelopen jaren, al is die groei altijd nog hoger dan in de meeste westerse landen. Maar dat merken gewone Chinezen (nog) niet in hun portemonnee.

De lonen stijgen nog steeds, en almaar meer Chinezen horen bij de relatief welvarende middenklasse die iets te spenderen heeft.

Dat is goed nieuws voor de Chinese overheid. Die ziet de export van Made in China door vraaguitval in het Westen stagneren. De onroerendgoedmarkt is afgekoeld. Er wordt wel extra geld gepompt in infrastructuurprojecten. Maar de hoop is gericht op binnenlandse consumptie.

Groeicurve

Alibaba-topman Jack Ma kreeg voor het begin van Singles Day een telefoontje van premier Li Keqiang om hem succes te wensen. Consumentisme is in de Volksrepubliek tegenwoordig staatsbelang.

Een dag later kan premier Li tevreden zijn. De economische groeicurve van China vlakt dan af, de Chinese consument heeft voldoende vertrouwen in de toekomst om zijn yuans te laten rollen.