De machinist van de ontspoorde trein in Spanje plaatste op Facebook berichten waarin hij opschepte over te hard rijden met de trein. De trein van de machinist ontspoorde donderdag vlakbij Santiago de Compostella, bij de treinramp zijn 78 personen omgekomen.
Machinist Francisco José Garzón gaf vlak na een van de ergste treinrampen in de Spaanse geschiedenis toe dat hij ongeveer 190 kilometer per uur reed, op een plek waar maximaal 80 kilometer is toegestaan.
De Spaanse politie heeft de machinist met dertig jaar ervaring donderdag in het ziekenhuis aangehouden.
De Facebookpagina van de Garzón is gewist, maar verschillende media hebben de pagina nog vastgelegd.
Vorig jaar plaatste Garzón op Facebook berichten waarin hij opschepte dat hij ervan hield veel te hard met de trein te rijden. Hij plaatste een foto van een snelheidsmeter waarop te lezen is dat zijn trein 200 kilometer per uur reed.
Een Facebookvriend van de machinist vroeg zich bezorgd af wat de politie daarvan zou denken, maar Garzón was niet onder de indruk: ‘Wat zou het heerlijk zijn om de politie in te halen en de radar te laten springen. Ha,ha. dat is een boete voor Renfe (de Spaanse spoormaatschappij, red.)! Ha,ha.’
In nood
Het kan ook zijn dat de machinist te laat doorhad dat hij te snel reed, omdat het veiligheidssysteem mogelijk haperde. Uit een alcoholtest bleek dat Garzón niet teveel had gedronken.
Nadat de trein was onspoord zou Garzón ontredderd hebben meegeholpen met de reddingswerkzaamheden. Hij hielp passagiers uit de uiteengereten treinwagons en riep volgens omstanders: ‘Ik heb hem laten ontsporen. Wat kan ik eraan doen? Wat kan ik doen?’