Machinist ontspoorde trein: we reden veel te hard

De hogesnelheidstrein die woensdag nabij het Spaanse Santiago de Compostela ontspoorde, reed meer dan het dubbele van de toegestane snelheid. De trein ging met een snelheid van zeker 190 kilometer per uur door een bocht waar maar 80 kilometer per uur mag worden gereden.

Dat heeft de machinist, die zelf lichtgewond raakte, onmiddellijk na het ontsporen van de trein verklaard, zo meldt de Spaanse krant El Pais.

De bestuurder had te laat door dat de snelheid veel te hoog was, omdat het veiligheidssysteem mogelijk haperde. Een collega riep nog over de radio ‘we ontsporen, wat moet ik doen, wat moet ik doen!’, zo laat La Voz de Galiciaweten.

Vertraging

De spoorwegmaatschappij Renfe wil niet bevestigen dat de trein te hard reed. Wel zegt een woordvoerder dat de trein een vertraging van vijf minuten had.

Ooggetuigen maakten melding van een explosie, maar ook dat ontkent de maatschappij. ‘Er hebben zich geen grote explosies voorgedaan en we hebben ook geen enkele aanleiding om uit te gaan van een aanslag,’ laat een woordvoerder weten.

78 doden

In de trein die van hoofdstad Madrid onderweg was naar Ferrol zaten 247 mensen. Zeker 78 van hen hebben het ongeluk niet overleefd. Veel andere inzittenden kwamen er vanaf met lichte of zware verwondingen.

De president van de autonome deelstaat Galicië Alberto Núñez Feijóo omschreef de plek van het ongeluk als ‘de Hel van Dante’: ‘Er is een wagon helemaal opengereten en de lijken liggen op het spoor,’ liet de man ontsteld weten.

Bedevaart

Het gaat om een van de ergste treinrampen uit de Spaanse geschiedenis. Het Spaanse kabinet is in een spoedzitting bijeen om de situatie te bespreken. De Spaanse premier Mariano Rajoy, geboren in Santiago de Compostela, bezoekt de plek van het ongeluk donderdagochtend.

In bedevaartsoord Santiago de Compostela, dat vlak bij de plek des onheils ligt, stond donderdag een belangrijke pelgrimstocht gepland met bijbehorend feest ter ere van Sint Jacobus. Alle festiviteiten in de regio zijn afgelast.