Spoorbeheerder: machinist moest veel eerder remmen

Twee dagen na het dramatische treinongeluk in Spanje zijn alle ogen gericht op de machinist. Spoorbeheerder Adif zegt dat de bestuurder van de trein te laat remde.

‘Vier kilometer voor de plek van het ongeluk wordt aangegeven dat de machinist snelheid moet minderen,’ zegt Adif-directeur Gonzalo Ferre.

Trein

Ferre zegt dat de gebruikte veiligheidssystemen goed werkten en dat de bestuurder de maximumsnelheden altijd kan controleren op een routebeschrijving. ‘Dat is de functie van de machinist in een trein. Als hij dat niet doet, is hij gewoon een passagier,’ zegt Ferrer.

Op het moment van het ongeluk reed de trein 190 kilometer per uur, waar 80 kilometer per uur de toegestane snelheid is.

Misdaad

Bij het treinongeluk voor de stad Santiago de Compostella, hoofdstad van de autonome regio Galicië, kwamen 78 mensen om het leven. De machinist ligt nog in het ziekenhuis waar hij wordt behandeld aan zijn verwondingen.

Hij is vrijdag officieel in staat van beschuldiging gesteld. De man wordt verdacht van ‘misdaad gerelateerd aan een ongeluk’. Tegen de hulpdiensten zou de machinist hebben gezegd: ‘Ik heb het verkloot. Ik wil dood.’