Luchtvaartmaatschappij Scoot Airlines uit Singapore introduceert een kindvrije zone in hun vliegtuigen. Voor een toelage van 14 dollar (ongeveer 10 euro) kunnen passagiers in de stille zone zitten, afgesloten van kinderen.
Scoot Airlines noemt de kindvrije zone ‘ScootinSilence‘ (Scoot in Stilte).
Luxe
Kinderen onder 12 jaar mogen niet in de bewuste sectie met 41 zitplaatsen, achter de business class komen. Een bijkomstige luxe in de kindvrije zone is de extra beenruimte. CEO Campbell Wilson zegt over het uitbannen van kinderen: ‘Het is niet beledigend bedoeld voor de jongere reizigers of hun medereizigers, jullie hebben nog steeds de rest van het vliegtuig.’
In februari kondigde concurrent van Scoot Airlines, de budget vliegmaatschappij AirAsia X, ook al een ‘Quiet zone‘ (stilte zone) aan, waarin kinderen niet welkom zijn. Vliegtuigmaatschappij Malaysia Airlines introduceerde het concept in 2011 door kinderen uit de eerste klas te weren.
Kritiek
Columnist van de Australische krant The Sydney Morning Herald, Tracey Spicer, is niet blij met het concept van kindvrije zones in vliegtuigen: ‘Kinderen worden behandeld als beesten uit de dierentuin.’ Ze vindt dat ‘families op deze manier worden behandeld als tweederangs burgers’.
Het hoofd van marketing bij AirAsia, Stuart Myerscough, geeft aan dat de reactie op het uitbannen van kinderen juist ‘overweldigend positief is’. Van de extra service wordt volgens Myerscough veelvuldig gebruikgemaakt.