Britse gas- en elektrabedrijven hebben ruim 20 miljoen pond (23,4 miljoen euro) van klanten achtergehouden en voor 102 miljoen pond (120 miljoen euro) aan belastingen ontweken.
Het energiebedrijf British Gas profiteerde van individuele consumenten en bedrijven door te hoge schattingen te maken van de rekening die zij aan het einde van het jaar moesten betalen. Vervolgens betaalde het bedrijf aan klanten die een nieuw adres hadden gekregen, het teveel berekende bedrag niet terug.
Onvindbaar
Bij ‘onvindbare’ klanten zou het weliswaar normaal gesproken niet illegaal zijn om na een aantal jaar het teveel betaalde geld te houden, maar British Gas zou volgens een klokkenluider een speciaal team hebben opgezet dat ervoor moest zorgen op deze manier veel geld van consumenten op de eigen jaarrekening bij te schrijven, meldt The Guardian.
Tegelijkertijd ontweken Scotia Gas, UK Power Networks en Electricity North West, andere energieconcerns, voor bijna 102 miljoen pond (120 miljoen euro) aan belastingen, schrijft The Independent.
De onthullingen van Britse media over energieconcerns komen kort nadat vier van de zes grootste energiebedrijven in het Verenigd Koninkrijk bekendmaakten energieprijzen met 8 tot ruim 10 procent te verhogen.