Australië krijgt een grotere rol in de zoektocht naar de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines. De premier van Maleisië, Najib Tun Razak, heeft aan zijn Australische ambtgeboot Tony Abbott gevraagd of het land het voortouw kan nemen in de zoektocht in de zuidelijke Indische Oceaan.
De zoektocht naar het op mysterieuze wijze verdwenen toestel richt zich op twee mogelijke routes: een noordelijke route richting Centraal-Azië en een naar het zuiden, in en boven de Indische Oceaan.
The known sequence of events in the Malaysia Airlines mystery, an #infographic via @JohnSaeki http://t.co/RkKgsqM0EN
— AFP News Agency (@AFP) March 17, 2014
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Groot zoekgebied
Een satelliet in de Indische Oceaan ving enkele uren nadat het vliegtuig bij Vietnam van de radar ging nog een signaal op van het toestel. Deze satelliet nam niet waar waar het signaal vandaankwam.
Het toestel kan na het laatste contact met de piloten nog zesenhalf uur hebben gevlogen, dat betekent dat het zowel naar het Aziatische vasteland als naar de Indische Oceaan kan zijn gegaan. Ook is niet uitgesloten dat het vliegtuig ergens is geland. Het zoekgebied is inmiddels zo groot als heel Europa.
Australië
Pakistan liet zondag weten dat het vliegtuig niet op een van de reguliere radarsystemen van dat land is verschenen. Het Australische militaire radarsysteem kan alle activiteit tot 3.000 kilometer ten noorden en noordwesten van Australië opvangen, maar dat werkt niet 24 uur per dag. Ook daar is tot nu toe geen teken van het vliegtuig geweest.
Australië zocht al met twee Orion-patrouillevliegtuigen mee, volgens Abbott worden vanaf nu extra middelen ingezet. De premier zegt dat er geen enkele concrete aanwijzing is dat het toestel naar Australische wateren is gevlogen.
Piloten
Zaterdag werd bekend dat de zoektocht zich in het bijzonder richt op de piloten. Een deel van het communicatiesysteem van het vliegtuig bleek al uitgeschakeld, toen de piloten hun laatste boodschap doorgaven. Waarschijnlijk was de bemanning daarvan al op de hoogte, maar is het bewust verzwegen. Ook hebben de piloten geen noodsignaal uitgezonden.
Toch zijn de onderzoeksautoriteiten nog niet helemaal overtuigd van een kaping. De onderzoekers blijven rekening houden met alle mogelijke scenario’s.