De plotselinge koerswijziging van de verdwenen Boeing 777-200 van Malaysia Airlines is ingezet door een computer. Om deze te bedienen, heeft iemand met kennis van vliegen zeven of acht knoppen moeten indrukken op een apparaat in de cockpit.
Het is niet bekend of de alternatieve koers voor of na het opstijgen werd geprogrammeerd. Dat stellen Amerikaanse functionarissen die bij het onderzoek naar het vermiste toestel betrokken zijn in The New York Times.
Automatische piloot
Degene die ervoor zorgde dat het toestel plotseling naar het westen vloog, heeft het vliegtuig niet handmatig bediend, maar de koerswijziging ingevoerd op het Flight Management System (FMS). Het FMS is een vliegsysteem dat piloten helpt en bestaat uit een navigatiesysteem, een automatische piloot en een computer.
Op het systeem kan stap voor stap een vliegroute worden ingesteld en uitgevoerd. De computer staat in vliegtuigen van het type Boeing 777-200 op kniehoogte tussen de piloten in.
Piloten
Deze nieuwe kennis heeft ervoor gezorgd dat betrokkenen in het onderzoek ervan uitgaan dat vlucht MH370 is gekaapt, en dat er geen technische problemen waren. De informatie is tevens de reden dat de focus van het onderzoek bij de piloot en co-piloot ligt.
Bij de gezagvoerder thuis is een vliegsimulator gevonden. De Verenigde Staten willen graag met FBI-agenten onderzoeken of daar aanwijzingen zijn te vinden voor de route van het toestel, maar de Maleisische autoriteiten laten hen niet toe.
Geen terroristen
Eerder werd gedacht aan een terroristische aanslag, bijvoorbeeld door Oeigoeren. Maar de Chinese ambassadeur in Maleisië heeft dinsdag laten weten dat de Chinese overheid alle passagiers uit China heeft gescreend en dat er geen verdachte passagiers aan boord waren.
De twee mannen die op een vervalst paspoort reisden, waren waarschijnlijk evenmin terroristen. Het ging om Iraniërs die in Europa asiel wilden aanvragen.