Het laatste gesprek dat vanuit het vliegtuig met de luchtverkeersleiding werd gevoerd, had plaats nadat de communicatie-apparatuur al was uitgeschakeld. In dat laatste contact, dat eindigde met ‘All right, good night’, leek het erop alsof alles in orde was in het toestel.
Het feit dat dat de piloot of iemand anders de communicatie-apparatuur deels had uitgezet voordat die woorden werden uitgesproken, toont aan dat er voor die tijd al iets aan de hand was in het vliegtuig.
Waarschijnlijk was de bemanning daar al van op de hoogte, maar is dat bewust verzwegen. Of de piloot, co-piloot of misschien iemand anders de laatste woorden sprak, is niet duidelijk.
Toeval
Dat de piloot en de co-piloot samen plannen zouden hebben gemaakt voor bijvoorbeeld een kaping, lijkt onwaarschijnlijk.
Malaysia Airlines, de luchtvaartmaatschappij van het verdwenen vliegtuig, liet zondag weten dat de piloot en co-piloot geen verzoek hadden ingediend om samen te vliegen. Ze waren bij toeval ingeroosterd.
Huiszoeking
Zaterdag heeft de Maleisische politie huiszoeking gedaan. Het huis van de 27-jarige Fariq Abdul Hamid werd grondig doorzocht, enkele uren nadat de politie het huis van de andere piloot, de zeer ervaren Zaharie Ahmad Shah (53), uitkamde.
Of er concrete aanwijzingen werden gevonden over mogelijke plannen, wilde de autoriteiten niet zeggen. Wel dat een vliegtuigsimulator in beslag is genomen. Die wordt momenteel onderzocht.
Routes
Het toestel van Malaysia Airlines verdween een week geleden en sindsdien is een grootschalige zoektocht gaande. Op basis van nieuwe informatie zijn er twee mogelijke routes aangegeven waarlangs het toestel zou kunnen zijn gevlogen.
De ene route ligt ten noorden van Thailand naar Kazachstan en de andere van Zuid-Indonesië naar de Zuid-Indische Oceaan. De zoektocht in de Zuid-Chinese zee is vanwege de nieuwe informatie gestaakt.