De vragen rondom de verdwijning van de Boeing 777 van Malaysia Airlines nemen alsmaar toe. Het geval van de Boeing is niet het enige vliegtuigmysterie dat de wereld in zijn greep hield sinds het begin van de luchtvaart.
Veel raadselachtige verdwijningen gingen het Maleisische vliegtuig voor. Volgens gegevens van het Aviation Safety Network, dat historische data rond vliegtuigongevallen verzamelt, staan er sinds 1948 minstens 54 toestellen te boek als vermist. Zonder de inzittenden van de Boeing 777, levert dit bij elkaar 737 vermisten op.
Elsevier.nl zet de opvallendste vliegmysteries op een rij.
1. Amelia Earhart (1937)
De Amerikaanse vliegtuigpionier Amelia Earhart ondernam samen met haar navigator Fred Noonan in 1937 een poging om rond de wereld te vliegen. Ze verdween toen ze met haar tweemotorige Lockheed Electra de oversteek probeerde te maken naar Howland, een eilandje in de Stille Oceaan. In het laatste radiocontact zei Earhart dat ze van noord naar zuid op en neer vlogen.
Sinds de verdwijning van de vliegtuigpionier hebben er vele wilde verhalen de ronde gedaan. Earhart zou onder meer door de Japanners als spion zijn geëxecuteerd, op een onbewoond eiland zijn neergestort of zelfs de vlucht hebben overleefd en een nieuwe identiteit hebben aangenomen.
De Amerikaanse marine spendeerde in totaal zo’n 3 miljoen euro aan de zoektocht en zocht een gebied van 647.000 vierkante kilometer af. Tot op de dag van vandaag is de verdwijning onopgelost.
2. Vlucht 19 (1945)
Op 5 december 1945 verdwenen er vijf Grumman RBF Avengers van de Amerikaanse marine tijdens een ‘bombardeer- en navigeer-oefening’ voor de kust van Florida. Vlak voordat het radiocontact werd verbroken, hadden de piloten aangegeven dat hun kompassen plotseling storingen vertoonden. Een reddingvliegtuig dat achter de vijf vliegtuigen was gestuurd, verdween vervolgens ook spoorloos.
Het gebied waar de vliegtuigen verdwenen is bekend komen te staan als de Bermudadriehoek. In deze denkbeeldige driehoek tussen het Miami, de Bermuda-eilanden en Puerto Rico in de Atlantische Oceaan zijn over de jaren meerdere vliegtuigen en schepen vergaan.
3. Stardust (1947)
Eind jaren veertig verdween de Britse Stardust, een Avro 691 Lancaster, spoorloos in de Andes. Het vliegtuig was met elf personen aan boord opgestegen in het Argentijnse Buenos Aires en vloog richting de Chileense hoofdstad Santiago.
De laatste boodschap die het vliegtuig in morsecode verstuurde, was het mysterieuze ‘STENDEC’. Sommigen geloofden door dit raadselachtige woord dat het vliegtuig door aliens was ontvoerd. Het Spaanstalig UFO-magazine Stendek uit de jaren zeventig werd hier zelfs naar vernoemd.
In 2000 kwam aan deze wilde speculaties een eind, toen het vliegtuigwrak in een gletsjer in de Andes werd gevonden. De betekenis van ‘STENDEC’ blijft vooralsnog een raadsel.
4. Vlucht 739 (1962)
Op 16 maart 1962 huurde het Amerikaanse leger een Lockheed L-1049 Super Constellation in om 93 Amerikaanse soldaten en drie Zuid-Vietnamezen van de Travis Air Force Base in Californië naar Saigon te vliegen. Het toestel met vluchtnummer 739 verdween boven de Stille Ocean nadat het op het eiland Guam was bijgetankt.
De massale zoekactie van het leger, waarbij in acht dagen ruim 520.000 vierkante kilometer zee werd uitgekamd, leverde niets op. Op basis van de getuigenissen van opvarenden van een olietanker die een explosie in de lucht hebben waargenomen, wordt aangenomen dat het toestel is geëxplodeerd.
5 Boeing 727 (2003)
Op 25 mei 2003 steeg een Boeing 727 van Aerospace Sales and Leasing, een bedrijf uit Florida dat in vliegtuigen handelde, midden in de nacht op van het vliegveld van de Angolese hoofdstad Luanda. Het toestel vloog weg met gedoofde lichten en een onklaar gemaakte transponder. De Boeing zou koers gezet hebben richting de Atlantische Ocean en is sindsdien nooit meer gezien.
Het is nog altijd onzeker wie het vliegtuig bestuurde. Het sterke vermoeden bestaat dat de Amerikaanse vliegtuigmonteur Ben Charles Padilla en zijn Congolese assistent John Mikel Mutantu aan boord waren. De monteurs stonden in dienst van Aerospace Sales en hadden overdag aan het toestel gewerkt.
De Boeing, die tot aan de vermissing van het toestel van Malaysia Airlines het grootste vliegtuig was dat ooit verdween, vereist doorgaans een driekoppige crew. Mutantu was geen vliegenier en Padilla bezat alleen een brevet voor privévliegtuigen. Volgens experts is daarom de kans groot dat er een onbekende derde persoon aan boord van het vliegtuig was.