De vermiste Boeing 777-200 van Malaysia Airlines heeft volgens bronnen rond het onderzoek nog vijf of zes keer een vaag signaal verzonden, dat is opgepikt door satellieten. Het is niet duidelijk waar het vliegtuig op dat moment was.
Dat meldt persbureau Reuters. De ‘ping’-geluiden worden automatisch eenmaal per uur verzonden.
Dat zou betekenen dat het vliegtuig nog maximaal een aantal uur in de lucht kan zijn geweest, nadat het vrijdagnacht plotseling van de radar verdween zonder mayday of ander noodsignaal. The Wall Street Journal schreef dit donderdag al, maar Malaysia Airlines ontkende het Amerikaanse bericht.
Kan ook vanuit zee
Dat de signalen zouden zijn opgevangen door satellieten, zegt volgens de bronnen niets over of de vermiste Boeing 777 op dat moment in de lucht of op land was. Deze waren heel vaag en zouden ook vanuit de zee kunnen zijn verstuurd.
Wel zouden de automatisch verzonden geluiden aangeven dat het noodsysteem van het vliegtuig, dat in geval van storingen wordt gebruikt, aanstond.
Indische Oceaan
De uitspraak, die door twee bronnen is gedaan, zou verklaren waarom de tien zoekende landen overwegen om het vliegtuig ook in de Indische Oceaan te zoeken. De autoriteiten kunnen niet uitsluiten dat het vliegtuig nadat het van de radar verdween nog verder is gevlogen, hoewel het onwaarschijnlijk is dat het dan door geen enkel radarsysteem is gesignaleerd.
De verdwijning het toestel van Malaysia Airlines blijft een groot mysterie. Ondanks de enorme zoekactie met tientallen schepen en vliegtuigen, met hulp van satellietbeelden en crowdsourcing, is van vlucht MH370 nog geen spoor gevonden. Het zoekgebied beslaat nu een gebied dat twee keer zo groot is als Nederland. De verschillende autoriteiten die de Boeing 777 zoeken, spreken elkaar vaak tegen over de informatie die in het onderzoek boven tafel komt.