De Europese Unie toont lef nu het de strijd aanbindt met de door de staat gesubsidieerde Chinese elektrische auto, die de Europese industrie bedreigt. Ook op andere vlakken mag de EU wel wat assertiever zijn tegenover China, vindt René van Rijckevorsel.
De opvallendste aankondiging van Commissievoorzitter Ursula von der Leyen tijdens haar ‘State of the Union’-rede vorige week in Straatsburg, was die van een onderzoek naar staatssubsidies voor Chinese elektrische auto’s. Want die subsidies ondermijnen de markt van de Europese Unie.
Von der Leyen kent de uitkomst al, zo bleek uit haar woorden. ‘De wereldmarkten worden overspoeld met goedkopere Chinese elektrische auto’s,’ zei ze. ‘Hun prijs wordt kunstmatig laag gehouden door enorme staatssubsidies. Dit verstoort onze markt. Van binnenuit accepteren we dit niet, dus we accepteren het ook niet van buitenaf. Europa staat open voor concurrentie. Niet voor een race to the bottom.’
NIO, Aiways, Xpeng of het ooit Engelse MG: allemaal Chinees
Chinese elektrische auto’s zijn van steeds betere kwaliteit en veelal goedkoper dan soortgelijke Duitse of Franse. Wie op de weg rijdt, kijkt geregeld verbaasd op. Wat is dat nou weer voor model? NIO, Aiways, Xpeng of het ooit Engelse MG: allemaal Chinees. En dan hebben we ook nog Volvo, Polestar, BYD en Lynk & Co: allemaal van de grootste ‘onafhankelijke’ Chinese autoproducent Geely, die per jaar al evenveel auto’s maakt als Tesla.
Het onderzoek naar de staatssteun was een wens van de Franse Europees Commissaris voor de Interne Markt, Thierry Breton. De Europese auto-industrie dreigt te bezwijken onder de oneerlijke Chinese invasie. De Duitse autofabrieken alleen al zijn goed voor ruim 400 miljard euro per jaar, meer dan 10 procent van het bbp. En met de Duitse economie gaat het niet zo geweldig.
Gaat het om China, dan lijkt in EU tijd van 100 procent naïviteit voorbij
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen