Steeds meer Amerikaanse bedrijven maken een einde aan hun diversiteitsbeleid. Vooral vanwege een verkeerde uitvoering, schrijft Zihni Özdil. Het beleid is top-down en niet inclusief. Diversiteitsbeleid moet er ook zijn voor de Trump- of Wildersstemmer.
Persbureau Bloomberg berichtte gisteren dat vliegtuigmaker Boeing een einde maakt aan het zogeheten Diversity, Equity and Inclusion-team (DEI). Ook de vicepresident die verantwoordelijk was voor diversiteitsbeleid, vertrekt.
In nasleep van de moord op George Floyd in 2020, had Boeing beloofd het aantal Afro-Amerikaanse werknemers met 20 procent te verhogen. Die ambitie is, met 17 procent, bijna gehaald.
Maar dat is niet de reden dat Boeing stopt met diversiteitsbeleid.
De afgelopen tijd is er in de Verenigde Staten enorm verzet tegen diversiteitsbeleid van grote bedrijven.
Dat zorgt voor angst. Zo veel zelfs, dat advocatenkantoren en communicatiebureaus op Wall Street binnenlopen met advies voor bedrijven die willen weten wat ze moeten doen als zij ook doelwit worden.
The New York Times citeerde deze week een van die consultants:
Als bedrijf kun je tussen wal en schip vallen. Je hebt een anti-D.E.I. activist die botst met een D.E.I. activist. En jij (als bedrijf) wordt zo eigenlijk gewoon een slagveld voor de cultuuroorlogen.
Wat is er precies aan de hand?
Kruistocht tegen diversiteitsbeleid
Robby Starbuck, een voormalig regisseur van videoclips, heeft via sociale media enorme invloed met zijn kruistocht tegen diversiteitsbeleid bij bedrijven.
Zijn methode is systematisch. Niet alleen gaat hij met een kam over het beleid van bedrijven, ook speurt hij alle publieke (social media-)uitlatingen van de managers na.
Een van de vele bedrijven die Starbuck dwong te stoppen met zijn diversiteitsbeleid, is Tractor Supply. Een winkelketen uit Tennessee die spullen verkoopt voor onder meer verbouwingen en de landbouw.
Op X gaf Starbuck een overzicht van Tractor Supply’s diversiteitsbeleid: lhbtqia+-training voor werknemers, financiering van Pride- en drag-evenementen, een DEI-raad, financiering van geslachtsveranderingen, klimaatactivisme, Pride Maand-decoraties op kantoor, DEI-wervingspraktijken en LGBTQIA+-evenementen op het werk.
Ook wees hij erop dat de CEO van het bedrijf op sociale media berichten heeft geliked waarin ongevaccineerden worden aangevallen.
U kunt zich misschien wel de storm van verontwaardiging onder klanten van Tractor Supply voorstellen. Vanwege het volgende beeld: een winkelketen die (land)bouwspullen verkoopt aan conservatieve mannen in de zuidelijke staat Tennessee, blijkt transgender-operaties te betalen en haat tegen ongevaccineerden prima te vinden.
Een vergelijkbaar lot onderging het Amerikaanse Budweiser. Na een campagne met een transgender-influencer, keerden de eigen klanten zich tegen het biermerk. Waardoor het moederbedrijf AB Inbev liefst 20 miljard euro aan beurswaarde verloor.
Valkuilen Nederlands diversiteitsbeleid
Deze ontwikkelingen zouden bij ons alarmbellen moeten laten afgaan.
Vijftien jaar geleden had überhaupt niemand in Nederland het over diversiteit en inclusie – ik had destijds zelfs heftige discussies met Femke Halsema omdat ze Zwarte Piet te vuur en te zwaard verdedigde. Tegenwoordig zijn Nederlandse overheden, onderwijsinstellingen en bedrijven er allemaal mee bezig. Op zich lijkt me dat een hele goede ontwikkeling.
Maar ik zie ook valkuilen. Dezelfde valkuilen die de Amerikaanse bedrijven voor zichzelf hadden gegraven.
In Nederland wordt het diversiteits- en inclusiebeleid te vaak top-down georganiseerd. Met goede intenties. Gevolg is wel dat er een sfeer ontstaat van: ‘Het management bepaalt, en als jij niet meteen meebeweegt zoals er wordt voorgeschreven, ben jij als werknemer het probleem!’
Het is geen toeval dat Robby Starbuck het diversiteitsbeleid van bedrijven die DEI wél goed hebben ingevoerd, niet kan aanvallen.
Wat ik daarmee bedoel?
Goed diversiteitsbeleid moet echt inclusief zijn
Ten eerste het top-down-karakter. Als je als management, al dan niet met een ferme toon, het beleid moralistisch oplegt, maak je jezelf kwetsbaar. Als je bijvoorbeeld vervolgens tijdens een borrel Wilders-stemmers belachelijk maakt, kun je zelf worden gecanceld.
Daarnaast moet goed diversiteitsbeleid daadwerkelijk inclusief zijn. Ook Trump- of Wildersstemmers moeten zich veilig voelen op de universiteit. Diversiteit van meningen is ook diversiteit.
Tot slot de invulling. Met alleen activiteiten zoals dragshows kom je er niet. Integendeel. Diversiteitsbeleid heeft alleen zin als het wordt ingevuld vanuit de (vak)inhoud. En als er zorgvuldig rekening wordt gehouden met de belevingswerelden van alle werknemers.
Neem Budweiser. In plaats van een transgender-influencer die een stereotype vrouw lijkt te parodiëren – overigens de reden dat ook sommige lhbtqia+-activisten haar niet dorstten – had het bedrijf ook kunnen kiezen voor een campagne over de ‘mannelijkheid’ van bier drinken.
Zonder stereotypes. Zoals de krachtige Google-commercial over een jongere in transitie die overal zichzelf wil kunnen zijn.
Lees verder onder de video
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Ook conservatieve bierdrinkers en boeren in Tennessee hebben lhbtqia+-familie, -vrienden of -collega’s. Ook zij hebben familie, vrienden of collega’s van kleur. Vaak zelfs nog meer dan mensen die in een witte, progressieve bubbel zitten.
Als je dat in het achterhoofd houdt, zal de vingerwijzende ‘Dit moet!’-toon achterblijven. En krijg je daadwerkelijk diversiteitsbeleid, met organische verandering vanuit de mensen zelf.