Hoger opgeleiden hebben steeds meer moeite een geschikte baan te vinden. Een nieuwe sociale netwerksite biedt uitkomst door vraag en aanbod eenvoudiger bij elkaar te brengen.
Drie studenten lanceerden vorig jaar Magnet.me. De site werd in 2012 al genomineerd voor de website van het jaar en won in februari de hoofdprijs van het Flexinnovatiefonds. Verschillende carrièrepagina’s van universiteiten en hogescholen verwijzen al naar Magnet.me als handig hulpmiddel bij het zoeken naar een baan. Ongeveer een vijfde van de Nederlandse studenten zou zich al hebben ingeschreven.
Waar LinkedIn er vooral op is gericht een bestaand netwerk bij te houden, koppelt Magnet.me ingeschreven leden automatisch aan bedrijven waarmee ze eerder nog geen contacten hadden. Alleen studenten of personen die maximaal twee jaar geleden zijn afgestudeerd of dat binnen enkele maanden doen – een ander verschil met LinkedIn – kunnen zich met hun studentene-mailadres inschrijven en hun curriculum vitae invullen.
Matches
Aan de hand van aangevinkte ‘oriëntatieinteresses’ en de verschillende aspecten van je CV, zoals opleiding en stages, maar ook buitenlandervaring, cijfergemiddeldes, nevenactiviteiten en de tijd die je over de studie deed, ontvang je automatisch netwerkverzoeken van bedrijven. Omdat je kan kiezen of je op deze uitnodigingen ingaat, weten werkgevers of de interesse wederzijds is.
De automatische matches worden gemaakt op basis van de ideale profielen die headhunters van de meer dan 220 aangesloten grote en kleine bedrijven en organisaties uit allerlei sectoren, zoals Unilever, Ahold, Menzis, Werken bij de Europese Unie, Young Advisory Group en Leapfrog, hebben ingevuld. Willekeur is daarmee uitgesloten.
Twee kanten
Zodra het contact is gelegd, ontvangt de gebruiker uitnodigingen voor carrière-evenementen, stages én informatie over vacatures. Natuurlijk moet nog wel gewoon gesolliciteerd worden; een netwerkverzoek staat niet gelijk aan een baan.
Voor studenten en starters is het gebruik van de dienst gratis. Magnet.me verdient alleen aan de bedrijven en organisaties die willen gebruikmaken van het gebruikersbestand. Voor hen is het een aantrekkelijk alternatief, zónder tussenpersonen, voor het normaal zo dure, onoverzichtelijke en tijdrovende rekruteringsproces.