Ruim 20 procent van de Nederlandse ouders ziet hun kind het liefst ondernemer worden. Bijna evenveel ‘volwassen kinderen’ zien eigen baas zijn als ideale carrièrekeuze.
Dat blijkt uit een online onderzoek dat LinkedIn uitvoerde om de carrièrekloof tussen ouders en hun kinderen in kaart te brengen. Aan het onderzoek deden 16.102 volwassenen mee.
Gelukkig
Eenderde van de ouders weet van zijn kinderen wel wat voor baan zij hebben, maar weten niet precies wat voor werkzaamheden hun kinderen uitvoeren. Daarom vinden zij het lastig om het juiste loopbaanadvies te geven. De functies waarvan ouders het slechtst wisten wat ze inhielden waren archiefmedewerker, sales manager en gebruikersinterface ontwerper.
Het overgrote deel van de ouders wil dat hun kinderen gelukkig zijn met hun baan (79 procent), ruim de helft wil dat zij genoeg geld verdienen om van rond te komen en 35 procent van de ouders wil dat er voldoende mogelijkheden zijn om zich te ontwikkelen. Slechts een klein deel (5 procent) wil dat de kinderen in hun voetsporen treden.
Weldoeners
Wereldwijd zien ouders hun kinderen toch het liefst in een ‘witte jas‘, maar liefst 26 procent van de ouders wil dat hun kind arts wordt. Toch staat het beroep ondernemer bij kinderen wereldwijd op nummer een.
Opvallend is dat Nederlandse kinderen vooral goed willen doen. Kinderen geven de voorkeur aan een baan met een sociaal en dienstverlenend karakter. Ook is er een stijgend aantal ouders die willen dat hun kinderen ‘niet-traditionele’ banen krijgen, zoals softwareontwikkelaar en PR-adviseur.