De musicus Ton Koopman houdt dit jaar de 45ste Huizinga-lezing met als titel ‘Bach en zijn zangers’. Onderdeel van de lezing is een uniek concert – met Koopman als dirigent – van studenten van de beroemde Juilliard School in New York en het niet minder beroemde Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Zij geven een uitvoering van de Hohe Messe van J.S. Bach.
Hoe klonk de Hohe Messe in achttiende eeuw?
Dr. Koopman (1944) is behalve dirigent, klavecinist en organist ook hoogleraar oude muziek aan de Universiteit Leiden en docent klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In zijn lezing bespreekt Koopman de ontstaansgeschiedenis van Bachs Hohe Messe (BWV 232). Hij gaat nader in op Bachs parodie-techniek, het opnieuw gebruiken van muziek die hij eerder componeerde.
De Huizinga-lezing wordt sinds 1972 jaarlijks georganiseerd door de faculteit geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden, de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde en (vanaf 2014) weekblad Elsevier. De Lezing is genoemd naar historicus en cultuurfilosoof Johan Huizinga (1872-1945).
Vervolgens concentreert Koopman zich op de zangers van de Hohe Messe: hoe klonk dit meesterwerk in de achttiende eeuw? Wie zongen het? Had Bach een koor of alleen solisten? Hoe werd er gedacht over jongenssopranen, castraten, countertenoren en zangeressen? En wat betekenen hun sterke en zwakkere kanten voor het muzikale resultaat?
Datum: vrijdag 9 december 2016, aanvang 19.30 uur (zaal open om 19.00 uur)
Plaats: Pieterskerk te Leiden
Prijs: vanaf € 25,00 (inclusief de volledige tekst van de lezing en van de Hohe Messe). Tickets zijn hier te bestellen >