Dat schilderij in de Christie’s-catalogus van najaar 2016 had iets bijzonders, dacht Jan Six. Dat konden niet veel schilders. Eigenlijk maar één. Six zag wat anderen niet zagen. Hij tikte voor 137.000 pond een Rembrandt op de kop.
Op een donkere najaarsdag ergens eind 2016 viel een catalogus van veilinghuis Christie’s bij Jan Six op de mat. Old Masters Day Sale, een veiling op 9 december van dat jaar in Londen. Niets bijzonders als je, zoals Six, een galerie hebt en gespecialiseerd bent in Oude Meesters, de grote schilders van de zeventiende eeuw.
Six (39) bladerde een beetje routinematig die catalogus door, een klein vierkant boekje. Het bekende werk: stillevens, portretten, bijbelse afbeeldingen, bekende en onbekende namen. Bij lot 122 bleef hij steken. Een jongeman in een donkere mantel, een opvallend mooie kanten kraag. Eén arm, met handschoen en kanten manchet. Lang, vlassig, rossig haar. Priemende blik. Circle of Rembrandt Harmensz van Rijn, stond erbij, en een schatting van de veilingwaarde: 15.000 tot 20.000 Britse ponden.
‘Het zou best eens wat kunnen zijn’
Als je handelt in Oude Meesters, kijk je altijd even extra naar een schilderij dat zo wordt omschreven. Maar dit schilderij had toch wel iets heel bijzonders. Six kan het niet anders omschrijven. ‘Rembrandtiek.’ Het effect van licht en donker. De manier waarop die licht arrogante jongeman je aankijkt. Terugkijkt. Dit is gemaakt door een bijzondere schilder, dacht Six. Er is eigenlijk maar één schilder die elke keer mensen schildert, en geen repetitieve methode hanteert. Rembrandt.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen