Concertgebouworkest ontslaat dirigent Gatti

Daniele Gatti, ex-dirigent Concertgebouworkest. Foto: Olivier Middendorp

Het Koninklijk Concertgebouworkest heeft chef-dirigent Daniele Gatti ontslagen. Het Amsterdamse orkest heeft ‘de samenwerking per direct beëindigd’. Diverse vrouwelijke musici hebben Gatti beschuldigd van seksueel wangedrag. In The Washington Post vertelden twee vrouwen die met hem hebben samengewerkt recent dat hij ze in het verleden ongevraagd had gezoend en betast.

Daar is nu bijgekomen dat ook vrouwelijke medewerkers van het Concertgebouworkest ‘ervaringen met Gatti hebben gemeld die ongepast zijn gezien zijn positie als chef-dirigent’. Hoeveel meldingen over Gatti zijn gedaan heeft het orkest niet bekendgemaakt.

De meldingen hebben ‘de vertrouwensrelatie tussen het orkest en de chef-dirigent onherstelbaar beschadigd’. Alle concerten gaan de komende tijd gewoon door, maar met andere dirigenten.

Elsevier Weekblad-redacteur Liesbeth Wytzes interviewde Gatti in 2016. Lees dat interview hier terug: ‘Het gaat niet om mijn show’

Naam zuiveren met pr-bureau

Het grensoverschrijdende gedrag waarover The Washington Post schreef, zou zijn gebeurd in 1996 en 2000, lang voordat de Italiaan in Amsterdam werd aangesteld. Hij bood in een verklaring die hij naar de krant stuurde zijn verontschuldiging aan. ‘Als ik iemand benaderde, heb ik dat altijd gedaan in de volledige overtuiging dat de interesse wederzijds was,’ liet hij weten. ‘De genoemde feiten hebben lang geleden plaatsgevonden, maar als ik iemand heb beledigd, bied ik mijn oprechte excuses aan.’ Ook daarna probeerde hij zijn reputatie nog te herstellen via een bericht van een Amerikaans pr-bureau met de naam Reputation Doctor.

De Italiaan begon in het seizoen 2016-2017 als chef-dirigent van het orkest, als opvolger van Mariss Jansons. In 2004 stond hij voor het eerst voor het gezelschap. Sindsdien was hij geregeld teruggekeerd en ook mee op tournee gegaan. Het orkest was gecharmeerd van zijn ‘uitgesproken eigen visie op het bekende orkestrepertoire en een open houding ten opzichte van minder gangbare werken’.

Het Concertgebouworkest zei destijds uit te kijken naar ‘een langdurige en inspirerende samenwerking’ met Gatti. Het orkest had ‘met overtuiging voor zijn bevlogenheid en ervaring’ gekozen. Gatti zou eind augustus en begin september het orkest leiden bij het spelen van Bruckner 3.