Premium Lock Hoe Gucci’s bizarre koerswijziging leidde tot succes

Presentatie van Gucci’s cruise-collectie eind mei in de necropolis Alyscamps in Arles. Foto: Dan & Corina Lecca

Kenners verklaarden Gucci voor gek toen het zijn koers wijzigde en een onbekende ontwerper aanstelde. Maar het modehuis gokte goed en boekt enorm succes met zijn eigenzinnige kleren.

Veranderen is lastig. Een geheel nieuwe richting inslaan? Het leidt meestal tot zo veel koudwatervrees dat de moed ontbreekt om de meest drastische wijzigingen door te voeren. Modehuis Gucci durft dat wel: het heeft al tweemaal met succes voor een totaal andere stijl gekozen. De laatste keer voor radicale romantiek.

Het opgevoerde bizarre kostuumdrama vol kitsch en kunst blijkt voorlopig een gigantisch succes. Het Gucci-management verwacht dit jaar een omzet van 10 miljard euro te halen. Voor een deel gebaseerd op de sterk stijgende verkoopcijfers in West-­Europa. De belangrijkste basis voor het succes blijkt de combinatie van een ontwerper die de tijdgeest optimaal aanvoelt en een baas die hem aanmoedigt nooit de middenweg te kiezen, omdat juist die niet gulden zou zijn.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw