Bij de introductie vijf jaar terug in Nederland stuitte Netflix op scepsis. Maar de Amerikaanse streamingdienst groeide snel, veranderde het kijkgedrag en bracht een schok teweeg in de tv-wereld door scherp inzicht in consumentenwensen.
De commentaren vijf jaar geleden waren aan de zuinige kant. Toen Netflix op 11 september 2013 in Nederland werd gelanceerd, zagen journalisten geen baanbrekende vernieuwing. Wat films betreft leek het Amerikaanse bedrijf, dat voor 7,99 euro per maand zogeheten streaming video on demand via internet aanbood, wel een videotheek waarvan de eigenaar een tijd geleden was overleden, schreef de Volkskrant bijvoorbeeld. Om eraan toe te voegen: ‘Met tv-vermaak scoort Netflix niet veel beter.’
Af en toe werd gerefereerd aan een legendarische uitspraak in de vaderlandse televisiewereld. Voetbalbobo Jos Staatsen kondigde in 1996 de komst van Sport 7 aan met de woorden: ‘We gaan iets nieuws doen, iets dat nog niet eerder in Nederland is vertoond.’ Maar binnen de kortste keren ging zijn betaalzender ten onder, wat werd gezien als een indicatie van de geringe bereidheid van Nederlanders om voor televisieprogramma’s te betalen.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen