Onderzoek: jeugd onder indruk van Holocaust en de oorlog, maar nog steeds discriminatie op school

Hoewel hun grootouders steeds vaker ‘van na de oorlog’ zijn, leeft de Tweede Wereldoorlog onder jongeren. Daarover bericht EW deze week op basis van onderzoek onder docenten, uitgevoerd door ResearchNed en het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI). Discriminatie komt nog steeds voor in en rond scholen, zeggen de docenten. Daarbij zijn vooral lhbtqi+’ers slachtoffer. Opvallend: het Nederlandse slavernijverleden roept vaker heftige reacties op in de klas dan de Holocaust.

Om inzicht te krijgen in hoe de Tweede Wereldoorlog wordt behandeld tijdens lessen maatschappijleer en geschiedenis in het voortgezet onderwijs en hoe de leerlingen de verhalen over de oorlog ervaren, lieten onderzoeksbureau ResearchNed en het CIDI 353 docenten vragenlijsten invullen. Hun werd bovendien gevraagd in welke mate discriminatie en antisemitisme in het bijzonder voorkomen in de klas. EW voerde twaalf jaar geleden een vergelijkbaar onderzoek uit.

Het belang van onderwijs over de Tweede Wereldoorlog

EW voerde gesprekken met leraren die meewerkten aan het onderzoek. Bepaalde onderwerpen van de oorlog, zoals de Holocaust, kunnen – 77 jaar na de bevrijding – leiden tot heftige reacties. Op scholen met oorlogsvluchtelingen is het behandelen van de Tweede Wereldoorlog een extra gevoelig en emotioneel onderwerp.

Discriminatie komt nog steeds voor in Nederland, ook op scholen. Uit cijfers van het onderzoek blijkt dat bepaalde groepen, zoals lhbtqi+’ers en leerlingen met een migratie-achtergrond, geregeld slachtoffer zijn van discriminatie. Volgens het CIDI zijn lessen over de oorlog belangrijk om leerlingen te laten inzien dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en waartoe vooroordelen, discriminatie en antisemitisme kunnen leiden.

De resultaten van het onderzoek staan in EW nummer 17 (verschijnt 30 april) en nu al op de website.

Lees het volledige verhaal hier: De oorlog blijft de jeugd fascineren