Wie inspireren je?
‘Mensen met een topfunctie die verantwoordelijkheden nemen die in eerste instantie niet hun verantwoordelijkheid zijn. Ofwel, de leiders van de toekomst.’
Mathew Welson (25) richtte na zijn studie bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam met een vriend het bedrijf Peukenzee op. Welson ergerde zich aan de hoeveelheid peuken op straat en zag de grote hoeveelheid sigarettenfilters als een interessant businessmodel. De commerciële ambities kwamen al gauw op een lager pitje te staan toen hij ontdekte hoe groot het probleem daadwerkelijk is. Het werd meer een maatschappelijke onderneming.
Belangrijkste gebeurtenis?
‘Onze opschooncampagne op het festival Into the Woods. Dat was onze eerste grote opdracht. Daarna ging het hard. Inmiddels hebben we aan de hand van opschooncampagnes en “peukenplannen” 42 bedrijven en festivals “peukenvrij” gemaakt.’
Kan niet zonder?
‘Een probleem om op te lossen. Het doel van Peukenzee is om ons werk zó goed te doen dat we niet meer nodig zijn.’
Beste advies?
‘Durf te vertrouwen op je creativiteit. Veel vrienden hadden hun twijfels over Peukenzee. Daar heb ik mij niks van aangetrokken, want ik geloofde erin.’
Over vijf jaar?
‘Hoop ik jongeren te stimuleren om een maatschappelijk probleem op te lossen.’