Premium Lock Hoe Nederlandse tentenbouwers de concurrentie wegblazen

Foto: Olivier Middendorp

Er zijn niet zo veel Nederlandse tentenbouwers meer over. De overlevers focussen allemaal op kwaliteit. Om de tenten uit China weg te blazen.

Begin twintigste eeuw was kamperen nog iets voor avonturiers. ‘Een onfris zwerversbestaan voor heel bijzondere mensen,’ zo beschreef De Kampioen, het blad van de ANWB, het meer dan honderd jaar geleden. Toch werd kamperen razend populair. In de jaren vijftig en zestig werd het zelfs de populairste manier om met vakantie te gaan, onder meer dankzij de doorbraak van de bungalowtent, later gevolgd door het succes van de caravan en de camper.

Nederland is nog altijd een kampeerland. Volgens de meest recente cijfers kampeert 17,5 procent van de Nederlanders minstens één keer per jaar. De meerderheid doet dat in Nederland. De laatste tien jaar is het aantal overnachtingen in tenten stabiel. Maar hoe zit het met de Nederlandse tentenbouwers?

De Franse sportgigant Decathlon verkoopt, zo wordt gezegd in de tentenmarkt, wereldwijd zo’n één miljoen tenten per jaar. Dat zijn vooral polyester tenten uit lagelonenlanden. Tegen een bodemprijs. Het handjevol overgebleven Nederlandse tentenbouwers haalt daar zijn neus voor op. Zij maken elk nog duizend tot tweeduizend tenten per jaar, maar dan gaat het doorgaans wel om topkwaliteit met een prijs tussen de 2.500 en 3.500 euro voor een gemiddelde vierpersoonstent. Wat ook opvalt: ze willen niets weten van polyester (‘Dat ademt niet!’) en zweren bij stevig katoen, geweven en soms ook geïmpregneerd door het Nederlandse bedrijf Ten Cate, waardoor het tentdoek bij regen kan worden aangeraakt zonder dat het lekt. Polyester is doorgaans licht, goedkoop en Chinees. De markt is overspoeld met rommel uit China, zeggen de Nederlandse tentenbouwers.

Prijsafstand met Chinese tentenbouwers veel kleiner geworden

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw