Sopraan Lilian Farahani (33) zingt de onschuld in de opera Innocence over de nasleep van een massamoord. ‘Dit kunstwerk zal overleven.’
De moderne opera Innocence is hard op weg om uit te groeien tot meesterwerk. Twee jaar na de wereldpremière in Aix-en-Provence wordt De Nationale Opera in Amsterdam dezer dagen al het vierde theater waar de psychologische thriller te zien is. Hierin vertellen twee Finse vrouwen – componist Kaija Saariaho en romanschrijver Sofi Oksanen – het verhaal van de nasleep van een schietpartij op een internationale school, waar een gepeste jongen tien medeleerlingen en een docent vermoordt. Een decennium later komt het trauma in alle heftigheid weer tot leven bij de bruiloft van de broer van de schutter, wanneer de serveerster de familie herkent; haar dochter was een van de doden. Dan breekt de dam – voor levenden én doden – waarachter hun angst en schuldgevoelens zich hebben opgehoopt.
https://www.youtube.com/watch?v=UsrzrSJmcOA&ab_channel=FranceMusiqueconcerts
‘We leven in een tijd waarin alles aan het licht komt, waarin niemand zich meer kan verschuilen voor het verleden,’ zegt de Nederlandse sopraan Lilian Farahani. Zij zingt in Amsterdam voor de derde keer de bruid, het enige personage dat onschuld ademt. ‘Ik voel me onderdeel van een krachtig kunstwerk. Deze opera zal overleven,’ gelooft ze, ‘en een plek verwerven in de canon van de muziekgeschiedenis. Innocence is een artistieke goudmijn. Een hedendaagse opera voor een groot publiek. Het stuk staat dichtbij wat betreft vorm, maar evengoed qua inhoud: open een willekeurige nieuwsapp en je stuit al snel op weer een schietpartij in Texas of elders.’
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen