Isabelle Faust, Jean-Guihen Queyras en Alexander Melnikov brengen onbekend werk uit muzikale erfenis.
Componist Robert Schumann (1810-1856) schreef drie pianotrio’s en voor elke stem daarin – piano, viool en cello – een soloconcert. Dat gegeven inspireerde drie musici tot een nieuw project: drie cd’s waarop zij telkens een concert verbinden met een pianotrio, gespeeld op instrumenten die de klank van Schumanns tijd voortbrengen.
Bij violiste Isabelle Faust, cellist Jean-Guihen Queyras en pianist Alexander Melnikov is dat in goede handen. Deze begeesterde solisten vormen al jaren een van de beste pianotrio’s ter wereld.
Op de eerste van deze Schumann-albums staan het Derde Pianotrio en het Vioolconcert. Dat laatste zagen de bewakers van Schumanns muzikale erfenis als een voortbrengsel van de waanzin waaraan hij ten prooi viel. Het mocht pas een eeuw na zijn dood worden gepubliceerd. Als je hoort hoe Faust het vertolkt, snap je niet waarom.
Elsevier nummer 31, 1 augustus