Met een wervelende opening en slim media-offensief deed Rijksmuseum-directeur Wim Pijbes (toen 52) in 2013 herinneringen aan een tien jaar durende verbouwing verdampen.
Dat de in 1961 in Veendam geboren Wim Pijbes in 2008 werd aangesteld als directeur van het Rijksmuseum had aanvankelijk verbazing gewekt. Bij zo’n museum lag het voor de hand dat het zou worden geleid door een klassiek conservator. Maar met de soap van de eindeloze verbouwing kon het Rijks wel een ‘doener’ gebruiken. Pijbes, voorheen directeur van de Rotterdamse Kunsthal, bleek een gouden greep.
Onder Pijbes’ leiding waren bij de verbouwing geen budgetten en termijnen meer overschreden. Hij had zich ook inhoudelijk bemoeid met de plannen, waarbij hij veel had afgekeken van wereldberoemde musea als het Louvre. Kleine kamertjes werden uitgebroken, galerijen kwamen terug en er kwam een grote ontvangsthal. Bij de heropening in april 2013 kreeg het Rijks veel lof toegezwaaid in de wereldpers. ‘Vaticaan van de kunstwereld’, kopte de Britse Daily Telegraph.
Ook na de heropening wist Pijbes met het Rijks steevast de media te halen – dankzij opzienbarende persberichten, sponsordeals met partijen als ING, en opvallende commercials. Hij wekte bewondering, onder meer van musicaltycoon Joop van den Ende. ‘Op de manier waarop Wim Pijbes als directeur het Rijksmuseum in de markt heeft gezet, zou een internationaal bedrijf als Coca-Cola jaloers zijn geweest. Het is ongelofelijk hoe lovend er in culturele kringen over het Rijksmuseum wordt gesproken.’
De burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan (PvdA), was blij met het toegenomen cultuurtoerisme in zijn stad – als gevolg van de heropening van het Rijks. ‘Met zijn visie en doorzettingsvermogen heeft Pijbes een nationale trots gecreëerd voor ons allemaal.’ Eind 2013 verwelkomde het Rijksmuseum zijn tweemiljoenste bezoeker.
Elsevier nummer 43, 24 oktober 2015