Didi van Trijp (Universiteit Utrecht) heeft met haar masterscriptie de Elsevier/Johan de Witt-scriptieprijs voor geschiedenis gewonnen. In haar scriptie onderzoekt ze opvattingen over de opbouw van het ‘heelal’ bij twee bekende Amsterdamse rederijkerskamers in het begin van de 17e eeuw.
Cirkelen zon, maan en andere planeten rond de aarde? Of is de zon het centrum van het heelal ? Door het gebruik van de volkstaal en de laagdrempelige toegang tot de rederijkerskamers werd kennis over dit type vraagstukken voor een breder deel van de bevolking toegankelijk.
Zeer onorthodox
Didi van Trijp verbindt in haar winnende scriptie (‘Spheres in Verse: Cosmological Practices in Early Seventeenth Century Amsterdam‘) op een volgens de jury zeer onorthodoxe manier wetenschapsgeschiedenis met literatuurgeschiedenis. De jury roemt haar ‘originele, heldere, genuanceerde, stimulerende en ook tot tegenspraak prikkelende uitwerking’. Scriptiebegeleiders waren prof.dr. A. van Dixhoorn en prof.dr. W.W. Mijnhardt.
Ze ontving haar prijs zaterdag in Utrecht uit handen van Arendo Joustra, hoofdredacteur van het weekblad Elsevier. Nadat dr. Guido de Bruin de overwegingen van de jury had toegelicht gaf Didi van Trijp een presentatie over haar scriptie. De prijswinnaar ontving een geldprijs van 1.500 euro, een boekenpakket, een jaarabonnement op Elsevier en een jaar lidmaatschap van de Vrienden van De Witt.
Acht scripties
De prijs, die dit jaar voor de tweede keer werd toegekend, gaat naar de beste geschiedenisscriptie, die betrekking heeft op de Republiek der Nederlanden in de periode 1625-1688. Doel is het stimuleren van historisch onderzoek naar dit belangrijke tijdvak.
De prijs is een initiatief van de historische vereniging Vrienden van De Witt in samenwerking met het weekblad Elsevier. Het Dr. Hendrik Muller’s Vaderlandsch Fonds maakt de jaarlijkse uitreiking met een substantiële bijdrage mede mogelijk.
In totaal werden acht scripties ingediend, geschreven in de periode van 1 september 2014 tot 1 september 2015.
Hiervan werden er vijf genomineerd. De keuze voor de prijswinnaar was gebaseerd op criteria als innovatie, methodische aanpak, taalgebruik en uiterlijke vormgeving.