Elsevier komt wellicht in handen van New Skool Media

Elsevier komt mogelijk in andere handen. Eigenaar RELX in Londen heeft vrijdag aangekondigd dat het voornemens is het weekblad voortaan uit te geven samen met New Skool Media in Amsterdam.

Beide partners richten een nieuwe onderneming op, ONE Business, waarvan RELX 33 procent van de aandelen heeft en New Skool Media de andere 67 procent.

Het voornemen is vrijdag voorgelegd voor advies aan de Ondernemingsraad van RELX-dochter Reed Business Nederland, die nu nog Elsevier uitgeeft. Ook de Plenaire Vergadering van Elsevier, bestaande uit de redacteuren die voor de titel werken, moet zich nog over het voornemen uitspreken.

Winstgevend

Elsevier heeft een gezonde financiële basis en is winstgevend, maar past niet meer in de strategie van RELX, dat zich vooral richt op het verwerken van grote databestanden voor bedrijven en professionals.

In een eerste reactie is de hoofdredactie van Elsevier positief omdat New Skool Media een uitgever is van consumententitels en dat past beter bij Elsevier dan de activiteiten van RELX. ‘Maar in dit stadium moeten eerst de Ondernemingsraad en de gekozen Redactieraad hun werk doen. Zij hebben het voortouw bij het onderzoek naar de strategische partner,’ zegt hoofdredacteur Arendo Joustra van Elsevier.

Redactieraad

‘De Redactieraad is bijvoorbeeld niet overtuigd van de financiële mogelijkheden van New Skool Media om deze grote deal aan te kunnen; New Skool Media is een relatief jonge onderneming. We willen daar snel uitsluitsel over,’ zegt Ron Kosterman, voorzitter van de Redactieraad.

De samenwerking betreft niet alleen het weekblad, maar ook alle andere activiteiten van de titel, zoals het maandblad Elsevier Juist, de Speciale Edities, boeken, de website en events. Ook het weekblad BeleggersBelangen gaat over naar ONE Business.

Naam

Uit de adviesaanvraag aan de Ondernemingsraad blijkt dat RELX zijn minderheidsaandeel houdt tot minimaal 12 maanden na de naamsverandering. RELX wil de naam Elsevier reserveren voor zijn wetenschappelijke uitgaven, die samen een grotere financiële waarde vertegenwoordigen. Voor de naamsverandering mag het nieuwe bedrijf maximaal 8 jaar uittrekken.

De tijdschrifttitel Elsevier bestaat deze maand 125 jaar, aangezien in januari 1891 het eerste nummer van Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift verscheen. Na de oorlog, in 1945, werd het maandblad voortgezet als weekblad, eerst als krant en sinds oktober 1965 als tijdschrift met het bekende rode kader.