De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat zijn radio- en televisiezenders een nieuwe naam geven.
Nederland 1 wordt straks NPO 1 en radio 2 verandert in NPO radio 2.
Wanneer de NPO de namen wijzigt, is nog niet bekend, meldt De Telegraaf dinsdag.
Operatie
In Hilversum wordt niet positief gereageerd op de veranderingen. ‘Voor welk probleem is dit een oplossing?’ vraagt een omroepdirecteur zich af. De bestuurder vermoedt dat ‘deze belachelijke naam- en logowijziging tonnen gaat kosten, misschien zelfs een miljoen euro.’
De omroepen vrezen voor de beeldvorming die de operatie met zich meebrengt. De komende jaren moeten de zenders flink bezuinigen. ‘We moeten 300 miljoen euro bezuinigen, honderden mensen verliezen hun baan en hier wordt geld uitgegeven aan een volkomen overbodige actie.’
Lekken
Bestuurders willen alleen anoniem reageren tegenover de krant omdat zij bang zijn dat ze verantwoordelijk worden gehouden voor het lekken van de informatie. Op Twitter wordt ook verbaasd gereageerd op het nieuws. ‘NPO 1’ is nu al trending topic.
Vorig jaar betaalde de NPO al 100.000 euro aan de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie voor de website npo.nl. Volgens de NPO was dit noodzakelijk om de vindbaarheid van de publieke omroep te garanderen.