Weekblad Elsevier heeft met ingang van deze week een nieuw uiterlijk. Aan de volgorde van de rubrieken en de inhoud is niets veranderd, maar het ontwerp is grondig aangepakt.
De restyling is uitgevoerd door Loes Koomen van Koomen Grafisch Ontwerp.
Er is gekozen voor een gefaseerde invoering van de nieuwe vormgeving. Over twee weken worden ook de cover en het logo aangepast.
Nieuw ontwerp
Samen met de grafische studio van Elsevier heeft Koomen de afgelopen maanden hard gewerkt om de vormgeving van Elsevier te vernieuwen.
Daartoe heeft ze alle pagina’s opnieuw ontworpen. Opvallendste verschil is dat alle rubrieken een eigen kleur hebben gekregen, wat het voor de lezer makkelijker maakt zijn weg in het blad te vinden.
Verandering
Volgens hoofdredacteur Arendo Joustra van Elsevier was het motto van de Prins van Lampedusa het leidend beginsel bij de restyling: ‘Om hetzelfde te blijven, moet je veranderen.’ Joustra: ‘We wilden graag de zakelijke, feitelijke, journalistieke uitstraling van het blad behouden. Maar het uiterlijk moest wel bij de tijd worden gebracht. Dat is mijns inziens goed gelukt. Hiermee kunnen we weer jaren vooruit.’
Alle vernieuwingen zijn de afgelopen maanden getoetst en ingevoerd door de studio van Elsevier, die onder leiding staat van art director Peter ter Mors en verder bestaat uit JooZt Mattheij, Peter Nilsson en Marjolein van Beeck.
Onderdeel van de restyling zijn de nieuwe letters MetaSerif voor broodtekst en Ciutadella en Bookman voor de koppen.