Welk voedsellogo er ook uit de bus komt, het zal altijd een slap compromis zijn waarmee de consument weinig opschiet, schrijft Bram Hahn.
Supermarkten, voedselproducenten, de overheid, en consumentenorganisaties overleggen al tijden over de introductie van een nieuw voedsellogo. Nu en dan probeert een van die partijen een doorbraak te forceren door openlijk te pleiten voor een van de mogelijke varianten. Zo deed Coca-Cola in februari een poging het voedselstoplicht naar Brits voorbeeld erdoor te drukken.
Nu is het de Consumentenbond die het getalm beu is en openlijk pleit voor de Nutri-Score. Dat is een logo waarvoor Frankrijk, België en Spanje al hebben gekozen. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) steunt het logo. De Nutri-Score is een schaal die loopt van E (rood) naar A (groen). Hoe groener hoe beter, is de boodschap. Het lijkt qua vormgeving erg op het energielabel, dus het zal door de meeste consumenten ook op die manier worden begrepen.
Maar dat het vertrouwd en simpel oogt, maakt het nog niet ideaal.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen