Bierbrouwers Bavaria en Palm slaan hun handen ineen om zich staande te houden in de keiharde biermarkt. Bavaria neemt een belang van 60 procent in het Belgische Palm.
De overname komt op het moment dat de verkoop van het Zuid-Afrikaanse SAB Miller aan de Belgische bierreus AB Inbev bijna compleet is, nadat verschillende wettelijke obstakels uit de weg zijn geruimd.
Concurrentie
Heinekens deal met FEMSA: Risicovolle strategie begint vruchten af te werpen
Deze ‘Megabrew’-samenwerking maakt het erg moeilijk voor kleinere bierbrouwers om te concurreren, zegt Joost van Beek, analist van Theodoor Gilissen tegen elsevier.nl.
‘Naast deze overname zie je dat de consolidatie in de biersector in een stroomversnelling raakt,’ zegt Van Beek. Als de overname van AB Inbev is voltooid, zal het bedrijf namelijk bijna een derde van het internationale marktaandeel hebben.
Hoewel Bavaria in Nederland na Heineken de grootste bierbrouwer is, moet het bedrijf het in de bierindustrie opnemen tegen kolossale concurrenten. Dat het concern nu Palm over neemt is niet verrassend, aldus Van Beek. Het is zelfs een manier om te overleven: ‘Winstmarges worden in de bierindustrie vooral bepaald door schaalgrootte.’ Daarom doen bedrijven er dus alles aan om hun marktaandeel te vergroten.
In de lift
Jan-Renier Swinkels, directievoorzitter van Bavaria, gaf aan dat het bedrijf vooral hoopt te profiteren van de speciaalbieren waar Palm om bekend staat: ‘Palm heeft een rijk assortiment aan speciaalbieren opgebouwd,’ zegt Swinkels. ‘Dit assortiment is complementair aan onze merken.’
‘Speciaalbieren zitten zeker in de lift,’ zegt Van Beek. Volgens Belgische bierproeversvereniging Zythos en het Nederlandse Bierburo groeit de productie van speciaalbier al jaren veel sneller dan de productie van pils. Bovendien staat de positie van Bavaria als verkoper van ‘gewoon bier’ nu nog meer onder druk door de combinatie van AB InBev en SAB Miller.
Nieuw product
Met de overname wil Bavaria zijn marktaandeel vergroten en de sterke positie van Palm in de speciaalbiermarkt benutten. Maar de deal betekent ook dat Bavaria niet oneindig hoeft te investeren in het uitbrengen van een nieuw product.
‘Om je marktpositie te verbeteren kan je op zo’n moment kiezen voor het op de markt brengen van een nieuw product, of de overname van een merk,’ legt Van Beek uit. ‘Bij de overname is een merknaam en de distributie als het ware al geregeld. Het is dan aan de koper dat merk uit te breiden.’