Crowdfunding als alternatieve manier van het financieren van een creatief idee stijgt nog steeds in populariteit. Wat maakt het zo succesvol en wat zijn de trends op het gebied?
‘Samen dingen mogelijk maken,’ zo omvat Jan-Willem Onink van crowdfundplatform Collin Crowfund, het idee van crowdfunding. Een persoon met een goed idee kan dit aanbieden op een online crowdfunding-platform. Iedereen die de potentie van het project ziet, kan een geldsom investeren totdat het streefbedrag is bereikt en het idee gerealiseerd kan worden.
In grote lijnen zijn er vier manieren van crowdfunding:
1 donatiecampagnes: wordt vaak gebruikt voor goede doelen. De geldschieters krijgen niets voor hun geld terug behalve misschien een goed gevoel over zichzelf dat ze geholpen hebben.
2 voorverkoop campagne: geldschieters krijgen een beloning, bijvoorbeeld een workshop worsten maken in het gecrowdfunde worstatelier van Brandt en Levie.
3 lening: naast de voorverkoop campagne de meest gebruikelijke vorm. Het voordeel ten opzicht van lenen bij een bank is dat het rentepercentage relatief laag is.
4 aandelen: een percentage van winst
In Nederland is bij elkaar 218 miljoen euro in het jaar 2015 met het concept opgehaald. Voorbeeld van een succesverhaal van Nederlandse bodem is Beam, een draagbare projector met ingebouwd computersysteem die met een Apple of Android-app te besturen is.
Van idee naar project
Een Nederlandse onderneming die net een crowdfunding campagne achter de rug heeft is Finchy. Finchy heeft het concept van dating-app Tinder overgenomen en toegepast op het kopen van kunst. In een interview met elsevier.nl vertelde Benjamin de Kruif, brand manager van de startup, over het project.
Het idee voor de app is bij Roeland Menger ontstaan uit frustratie over hoe de kunstwereld in elkaar steekt. Mengers ouders zijn galeriehouders, en de jonge ondernemer vindt dat zij iets faciliteren wat voor de elite is. Kunstwerken die in galeries worden tentoongesteld, zijn duur en daarom onbereikbaar voor de jongere generatie. Die is veroordeeld tot Ikea-posters om hun huis wat op te vrolijken. Want ‘als je de middelen niet hebt ga je niet op zoek’.
Het doel van de app is kunst betaalbaar en op instapniveau toegankelijk te maken. Kunstenaars presenteren hun werk en hun locatie op de app en ‘als je denkt “dit is interessant, dit wil ik zien”, kan je een afspraak maken met de kunstenaar om het kunstwerk te komen bekijken’.
Creatief problemen oplossen
De frustratie van Menger is niet kenmerkend voor startups. Creatieve ideeën ontstaan uit een oplossing vinden voor een probleem. Een oplossing voor een probleem waarover je zelf ook gefrustreerd bent is voor investeerders een goede reden om geld te geven aan een project. Crowdfunding is een goede manier voor een ondernemer om zijn idee te realiseren én zijn vrijheid te behouden. Voordat crowdfunding in opkomst was, moesten creatieve startups het hebben van de zogenaamde Angel Investors. Dit zijn rijke individuen die vaak het gehele project financieren, maar tegelijkertijd ook veel invloed willen uitoefenen op het project.
‘Crowdfunding wordt steeds groter, en het is voor iedereen,’ zegt ook Loes van Wifferen van CrowdAboutNow , een van de platformen waar ondernemers hun idee op kunnen presenteren, tegen elsevier.nl. Van Wifferen zegt ook dat er duidelijke trends te ontdekken zijn, ‘je kan bijna zien hoe het straatbeeld er straks uit komt te zien’.
Trends
Zo waren vijf jaar geleden koffiezaken een hele grote trend, nu is bierbrouwen heel erg in met speciaalbiertjes die niet meer weg te denken zijn uit hip Nederland. Naast bierbrouwen zijn vegetarische en veganistische eetgelegenheden populair.
Visrestaurants zijn een beginnende trend aan het worden. Deze zullen volgens Van Wifferen een half jaar tot een jaar tijd groot onderdeel zijn van het straatbeeld, zoals dat was met de steakhouse. Ook horecaondernemingen die lokaal eten aanbieden zijn steeds meer in trek.