Franse piloten van Air France dreigen weer eens met een staking, iets dat tot grote irritatie leidt bij KLM. Een werkonderbreking zou grote gevolgen hebben voor het EK voetbal in Frankrijk, dat vrijdag begint, en dus proberen de autoriteiten dat in allerijl te voorkomen.
Een van de scenario’s die rondzingen, is het overhevelen van vluchten van Schiphol naar Parijs door Air France. schrijft De Telegraaf op basis van bronnen rond de KLM-directie. De Franse krant Le Figaro schrijft dat aankomend topman Jean-Marc Janaillac – een vertrouweling van de Franse president François Hollande – bereid is de afspraken die bij de overname van KLM in 2004 zijn gemaakt, nog eens onder de loep te nemen.
Destijds is ook met de Nederlandse overheid afgesproken dat de fusie niet ten koste mocht gaan van de ontwikkeling van het netwerk van KLM en Schiphol.
Banenverlies
Het moederconcern Air France-KLM zou de drastische maatregel dus naar verluidt steunen. Als de vluchten naar Frankrijk worden overgeheveld, betekent dat meer werk voor Franse vliegers. Zodoende wordt een staking tijdens het grote voetbalevenement ontzenuwd, hopen ze in Frankrijk.
Volgens De Telegraaf kan Schiphol daarmee rekenen op minder vluchten en bijkomend banenverlies. Het zou vooral gaan om intercontinentale vluchten, bijvoorbeeld naar Mexico, Sri Lanka en Cuba. Die moeten, als het scenario echt op tafel komt, op een zeker moment worden uitgevoerd door Air France.
Reputatie
Het is wel een tijdje duidelijk dat de verhoudingen binnen het grote concern zijn verstoord. In een brief liet KLM-topman Pieter Elbers gisteren aan het Nederlandse personeel weten de Franse piloten helemaal zat te zijn. ‘Deze destructieve staking brengt ook schade aan de reputatie van KLM,’ aldus Elbers.
Volgens hem komt de financiële schade volledig op het conto van Air France, maar via de overhevelingsconstructie zou KLM er alsnog de negatieve gevolgen van ondervinden. En dat terwijl het voor de Nederlandse economie en Schiphol o zo belangrijke bedrijf een groei doormaakt. De luchtvaartmaatschappij zag het aantal passagiers in mei toenemen, terwijl Air France een krimp doormaakte.
KLM is cruciaal voor de hub-functie van Schiphol en daarmee voor de Nederlandse economie. Zonder KLM geen Schiphol. Andersom ook niet trouwens. Bij Air France blijven is een doodlopende weg. Hoogste tijd om aan een exit te denken, schreef Ron Kosterman oktober vorig jaar.
De Nederlandse divisie van de combinatie Air France-KLM heeft al een overeenstemming bereikt met de piloten, bij de Fransen lijkt een akkoord dus ver weg. Het overleg wierp in het begin nog wel vruchten af: ‘De eerste resultaten van het herstel met de werknemers zijn net zichtbaar.’ De Franse piloten zijn van plan om zaterdag, precies een dag na de EK-openingswedstrijd, het werk neer te leggen.