Microsoft koopt sociale netwerk LinkedIn voor 26,2 miljard dollar, ongeveer 23,3 miljard euro. Het komt neer op een overname voor ongeveer 174 euro per LinkedIn-aandeel.
‘Het team van LinkedIn heeft het bedrijf tot een geweldige business gemaakt waarbij het in contact brengen van professionals centraal staat,’ zegt Satya Nadella, de directeur van Microsoft, in een persbericht. ‘Samen kunnen we die groei versnellen.’
Merk
Microsoft richtte zich in het persbericht op de sterke groei van LinkedIn. In het afgelopen jaar trok het platform 19 procent meer gebruikers. Het bedrijf heeft in totaal zo’n 433 miljoen gebruikers.
De overname van LinkedIn door techreus Microsoft komt niet helemaal als verassing. In 2010 kondigde Microsoft al aan dat het programma Outlook kon worden gekoppeld aan LinkedIn. In april kwamen de geruchten naar buiten dat het bedrijf het sociale netwerk eventueel zou overnemen.
Jeff Weiner, de topman van LinkedIn, zal die positie behouden en onder Nadella werken. Het merk LinkedIn blijft geheel in stand.
Groei
De overname zou vanwege de sterke groei van LinkedIn interessant zijn voor Microsoft. Investeerders kijken bij sociale netwerken vooral naar het toenemende aantal gebruikers van de websites. Het bedrijf draaide in het eerste kwartaal van 2016 een omzet van ongeveer 765 miljoen euro.
De aandeelprijs van LinkedIn nam een enorme vlucht na de aankondiging op maandag en ging meer dan 50 procent omhoog. Het aandeel liep in februari een enorme klap op toen het bedrijf waarschuwde dat de kwartaalcijfers teleurstellend zouden zijn. Vooral door veranderingen in de advertenties van Google’s moederbedrijf Alphabet zou minder geld binnenkomen dan verwacht.
Volgens Weiner kunnen LinkedIn en Microsoft samen ‘veranderen hoe de wereld werkt’. Vooral de Cloud van Microsoft biedt interessante mogelijkheden voor het sociale netwerk.
‘De afgelopen dertien jaar hebben wij een unieke positie ingenomen met het in contact brengen van zakenmensen en hen zo productiever en succesvoller te laten worden,’ zei Weiner. ‘Ik kijk uit naar het volgende hoofdstuk van ons sprookje samen met mijn team.’