Ahold en het Belgische bedrijf Delhaize gaan officieel samen verder. Op zaterdagavond werd een handtekening onder het fusie-akkoord gezet. De samenwerking had nogal wat voeten in de aarde, maar de twee bedrijven kunnen samen een sterk blok vormen op de levensmiddelenmarkt in de Benelux – en daarbuiten.
Kunnen Ahold en Delhaize het grote gele Lidl-gevaar stuiten?
Vanaf maandag zal het nieuwe aandeel Ahold Delhaize worden verhandeld op de beurzen in Amsterdam en Brussel. De bedrijven draaiden gezamenlijk een omzet van meer dan 54 miljard euro in 2014, en een winst van meer dan 1 miljard. Daar hoopt het nieuwe bedrijf door de fusie 50 procent aan toe te voegen.
Sterk gefuseerd bedrijf in Verenigde Staten
De fusie werd officieel aangekondigd in juni vorig jaar, maar in mei 2015 kwam al aan het licht dat Delhaize en Ahold een megasamenwerking aan het bespreken waren. De bedrijven kwamen tot een akkoord en spraken af dat Ahold 61 procent van de aandelen zou behouden, en het Belgische concern de overige 39.
De levensmiddelenreuzen zijn allebei erg actief in de Verenigde Staten: opgeteld hebben de bedrijven 375.000 werknemers in dienst, verspreid over zo’n 6.500 winkels. Daarom beval de Amerikaanse competitiewaakhond FTC de bedrijven 81 winkels te sluiten. Uiteindelijk gaven zowel FTC als de Belgische marktenautoriteit groen licht voor de fusie.
Innovaties doorvoeren met online verkoop
Met een gezamenlijke cash flow van 1,8 miljard euro hebben de bedrijven genoeg middelen om te investeren. De focus van het gefuseerde bedrijf zal vooral liggen in Amerika. Dick Boer, de topman van Ahold, die ook van het gefuseerde bedrijf directeur zal blijven, denkt vooral kansen te zien in online verkoop. ‘De fusie gaat niet alleen om kostenvoordelen. We kunnen ook veel innovaties doorvoeren, bijvoorbeeld met online-verkopen en met kleine winkelformats,’ zegt de topman.
Na een jaar lang onderhandelen en overleggen met toezichthouders en autoriteiten zijn Delhaize en Ahold opgelucht dat de fusie eindelijk rond is. ‘Dit markeert de succesvolle afronding van een grensoverschrijdende fusie die twee prachtige foodretailbedrijven samenbrengt,’ zegt voorzitter Jan Hommen van de raad van commissarissen van Ahold zaterdag. ‘We zijn klaar voor een sterke start, voortbouwend op een sterke basis, geschiedenis en zeer complementaire activiteiten.’