Opnieuw legt personeel van KLM een tijd lang het werk neer. Ditmaal gaat het om actievoerend grondpersoneel en treft het ook de reiziger.
De actievoerende grondmedewerkers van KLM handelen woensdagavond anderhalf uur lang geen passagiersvliegtuigen af. Van 19.30 tot 21.00 uur wordt er geen bagage in- of uitgeladen. Ook worden er geen vliegtuigen naar de startbaan geduwd.
De actie wordt dinsdag aangekondigd door vakbond FNV. Volgens FNV-bestuurder Zakaria Boufangacha treft de actie waarschijnlijk tientallen vluchten, die hierdoor mogelijk vertraging oplopen. ‘We willen de passagiers zo veel als mogelijk ontzien, maar door de opstelling van de directie van KLM is die koek nu op,’ aldus Boufangacha. Volgens hem ligt de bal nu bij de KLM-directie: ‘deze kan nog hardere acties met grotere gevolgen voor passagiers voorkomen’.
KLM spande kort geding aan
Maar of de actie doorgaat is nog niet helemaal zeker. KLM heeft volgens de bestuurder van de vakbond hierover een kort geding aangespannen. Dat dient woensdagmiddag. Volgens de vakbond is KLM ‘tijdig geïnformeerd’ en heeft de maatschappij nog de tijd om maatregelen te treffen.
Met steun van haar personeel, heeft KLM forse bezuinigingen doorgevoerd om het bedrijf beter bestand te laten zijn tegen groeiende concurrentie.
Nu het weer de goede kant op gaat met KLM, keert het grondpersoneel zich tegen verdere bezuinigingen. Gesteund door vakbond FNV, eisen de werknemers 1 procent loonsverhoging, met een minimum van 75 euro bruto per maand, meer vaste contracten voor uitzendkrachten en geen verslechtering van vakantie- en seniorendagen.
Volgens de FNV doet het merendeel van de medewerkers op de betrokken afdelingen mee aan de staking: zo’n honderd man. Bij de incheckbalies, waar de afgelopen dagen ook actie werd gevoerd, wordt woensdagavond wel gewoon gewerkt.
Conflict over arbeidsvoorwaarden
FNV ligt al een tijd in de clinch met KLM over de arbeidsvoorwaarden voor het grondpersoneel. Dinsdag sloeg de bond een uitnodiging van KLM om over de cao te praten nog af. Volgens de FNV heeft zo’n gesprek alleen zin als de airline bereid is om met ‘betere voorstellen’ te komen.
KLM weigert terug te komen op voorgestelde besparingsmaatregelen maar staat wel open voor onderhandelingen. In het eerste halfjaar van 2016 maakte Air France-KLM 109 miljoen euro verlies.
In een reactie tegen elsevier.nl zei KLM-woordvoerder Manel Vrijenhoek eerder dat om te kunnen investeren, groeien en werkgelegenheid en toekomstperspectief te behouden, zou het noodzakelijk zijn dat KLM haar kosten conform de afgesproken targets verlaagt door productiviteit te verhogen. Deze bezuinigingen zijn onderdeel van een groter bezuinigingsplan van Air France-KLM, dat tot 2020 loopt.