Chatdienst Whatsapp gaat toch gegevens van gebruikers delen met moederbedrijf Facebook. Daarmee wordt een belangrijke belofte gebroken.
Het nieuwe beleid is terug te vinden in de gebruikersvoorwaarden die donderdag werden aangepast.
‘Respect voor privacy zit in ons dna,’ zegt Whatsapp. Toch gaat de dienst nu data van gebruikers delen met moederbedrijf Facebook. Volgens Whatsapp kan Facebook betere vriendschapssuggesties doen, advertenties relevanter maken en spam bestrijden.
Appjes van bedrijven
Ook is het de bedoeling dat bedrijven met de Whatsapp-gebruiker gaan communiceren.
‘ U kunt bijvoorbeeld informatie over de status van uw vlucht voor een aankomende reis, een ontvangstbewijs voor een aankoop of een melding van de leveringsdatum van een product ontvangen,’ legt de chatdienst uit. Whatsapp geeft toe dat gebruikers ook ‘marketingberichten’ gaan ontvangen waarin ze mogelijk geïnteresseerd zijn.
Loze belofte
Met het nieuwe beleid gaat Whatsapp tegen de belofte in die Facebook-baas Mark Zuckerberg deed bij de overname door Facebook in 2014.
‘Absoluut niet,’ zei Zuckerberg toen nog op de vraag of Facebook de berichten van Whatsapp ook ging gebruiken voor advertenties of andere diensten.
‘WhatsApp is op deze manier groot geworden. We zouden wel gek zijn als we daarbij in de weg gaan staan. We hebben geen enkele intentie om dat te doen,’ zei Zuckerberg.
Privacy niet in het geding
Whatsapp verdedigt zich door te stellen dat privacy van de gebruikers nog altijd gewaarborgd is door de versleuteling van verstuurde berichten. ‘We delen uw WhatsApp-nummer niet met anderen, ook niet met Facebook en we verkopen, delen of geven uw nummer ook niet aan adverteerders,’ belooft de chatdienst.
Bent u het niet eens met de nieuwe voorwaarden van Whatsapp, dan kunt u de optie in de eerste maand uitzetten. Hier is te lezen hoe u dat kunt doen.