Dit zijn de nieuwe afspraken tussen FNV en KLM

KLM Foto: ANP

De vakbond FNV en luchtvaartmaatschappij KLM hebben het wekenlange geschil over een grondpersoneel-cao bijgelegd. Een voorstel wordt met een positief advies voorgelegd aan de leden van KLM.

Na weken van stiptheidsacties, overleg en zelfs stakingsdreiging van FNV, zijn de vakbond en het bedrijf het eindelijk eens. Dat meldt Jan van den Brink dinsdag aan Nederlandse media. In een persbericht zegt de vakbond dat ‘KLM stopt met de race naar beneden’.

Na stiptheidsacties een doorbraak

Tot 4 september gold een stakingsverbod: KLM-grondpersoneel hield in plaats daarvan stiptheidsacties. Om toch actie te voeren voor een nieuw cao, zorgden de werknemers dat ze zich strikt aan de regels houden, ondanks het hoogseizoen. Daardoor liepen passagiers vertraging op. Nadat het verbod was verlopen, gingen de FNV en KLM weer met elkaar in gesprek.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘We hebben eindelijk een doorbraak, zeg maar een trendbreak,’ dat meldt onderhandelaar Van den Brink. ‘De bezuinigingen op de personeelskosten door KLM worden tot stilstand gebracht. We gaan samen optrekken in de richting van Schiphol, Den Haag en Europa om te pleiten voor eerlijke concurrentie in de luchtvaart.’

Uitzendkrachten in vaste dienst

Een van de belangrijkste nieuwe afspraken is dat tweehonderd uitzendkrachten een ‘echte baan’ krijgen bij KLM. Daarnaast behouden werknemers hun ouderendagen tot 2023. Volgens Van den Brink is het een ‘verdienste van alle collega’s die bereid waren de actiedruk op te voeren. Klip en klaar kan worden gesteld dat actievoeren loont!’

Ook de nieuwe loonafspraken zijn belangrijk voor Van den Brink en het grondpersoneel van KLM: ‘Doordat er een bodem van vijftig euro in de loonsverhoging is gelegd, gaan veel KLM’ers er meer dan 1 procent op vooruit. Sterker nog, in de laagste salarisschalen kan dat oplopen tot bijna 3 procent.’

Volgens KLM kan het bedrijf de bezuinigingsdoelen voor de komende paar jaar nog steeds behalen, ondanks de nieuwe cao en de kosten die daaraan zijn verbonden. Gedwongen ontslagen zijn volgens de nieuwe afspraken de komende anderhalf jaar niet aan de orde.