Na een jaar RTL Z vallen de kijkcijfers nog altijd tegen en is het paradepaardje Van Liempt Live gesneuveld. Toch heerst er geen paniek bij de zender voor ‘mensen met een ondernemende geest’.
Precies een jaar geleden sprak Harm Taselaar, hoofdredacteur van RTL Nieuws, bij de lancering van RTL Z als aparte 24-uursnieuwszender van een ‘droom die uitkomt’. De nieuwe zender moest naast het bekende financieel-economische nieuws ook thema-programma’s gaan uitzenden over innovatie, personal finance, technologie en lifestyle. Doelgroep: de hoogopgeleide televisiekijker met ondernemende geest. Paul van Liempt werd bij BNR weggehaald om een dagelijkse talkshow te presenteren. Hij moest het uithangbord worden van de nieuwe zender.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Matige cijfers
Een jaar later is het de vraag of Taselaars droom er eentje is die men ’s nachts zou wensen. De programma’s zien er over het algemeen goed uit en lijken voor ondernemende hogeropgeleiden een welkome verfrissing te zijn naast het bestaande tv-aanbod. Maar dan moeten die programma’s wel gevonden worden. De kijkcijfers zijn, na een dramatisch begin, weliswaar aangetrokken, maar nog altijd ondermaats.
In de eerste vier maanden wist 0,5 procent van het kijkerspubliek de zender te vinden. Dat is intussen iets beter geworden. In de maand juli stemde 1 procent van de Nederlandse televisiekijkers af op RTL Z, blijkt uit cijfers van stichting Kijkonderzoek.
Omdat RTL Z een niche-zender is, wordt gekeken naar de doelgroep (25-59 jaar, hoogopgeleid of business leaders) waar de zender zich op richt. In het eerste jaar keek gemiddeld 0,7 procent van de kijkers uit die doelgroep naar RTL Z. In de laatst gemeten maand (juli) was het zenderaandeel 1,2 procent in de doelgroep.
De kijkcijfers kwamen het hardst aan bij het aangekondigde paradepaardje, Van Liempt Live, dat de verwachtingen nooit heeft kunnen waarmaken. De talkshow haalde op sommige avonden niet meer dan 2.000 kijkers. Afgelopen maandag scoorde Van Liempt Een op Een met Roland Kahn 15.000 kijkers, 7.000 kijkers minder dan ‘de Klok’.
Hoera! We zijn jarig! Dit jaar ging er een hoop goed, maar er ging ook wel eens wat mis… Leuk dat je kijkt!https://t.co/JKtPXgksNd
— RTL Z (@RTLZ) September 7, 2016
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."Bumpy ride
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Zenderdirecteur Marco Louwerens erkent dat de cijfers minder zijn dan verwacht, al is er geen reden tot paniek. ‘Intern hebben we alle targets gehaald, maar het zou fijn zijn als we nu ook voor de buitenwereld kunnen scoren.’
Voor Louwerens was de start van de nieuwe zender een ‘bumpy ride’. ‘We zijn misschien iets te ambitieus geweest. We wilden direct heel veel nieuwe, eigen programma’s gaan maken, terwijl dat lastig is in deze tijden waarin het aanbod al gigantisch is. Normaal gesproken koop je bij een nieuwe zender zo’n 80 à 90 procent van de programma’s in en ga je rustig opbouwen met eigen programma’s. Wij hebben dat precies andersom gedaan.’
Reality shows
Eind vorig jaar kondigde de zender aan deels af te stappen van het 24 uurs-format met eigen programma’s en meer buitenlandse reality shows in te kopen en uit te zenden tijdens de avonduren. Dit bleek een goede zet: programma’s als Undercover Boss, Secret Millionaire en Dragon’s Den groeiden uit tot de best bekeken programma’s van de zender. Ook de ingekochte documentaires (Z Docs) werden de afgelopen zomer relatief goed bekeken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
‘Het is onze eer te na dat Undercover Boss nu het best bekeken programma is,’ zegt Louwerens, ‘er is niks mis mee, het is een leuk programma, maar het zou toch leuk zijn als mensen blijven hangen voor onze eigen programma’s.’
Van Liempt
De slogan ‘Business not as usual’ kan de zender dus nog niet waarmaken. Met de reality shows gaat RTL Z beetje bij beetje op de andere RTL-zenders lijken. Het volledig gesponsorde Z in Zaken en het uithangbord Van Liempt Live zijn van de buis gehaald.
Louwerens: ‘Ons meest in het oog springende programma is volledig mislukt. Ik steek de hand in eigen boezem. Ik heb ze vrij gelaten en geen richting gegeven. Dat heeft verkeerd uitgepakt. Over enkele weken presenteren we een nieuw programma met Van Liempt en dat ziet er veelbelovend uit. Het wordt geen talkshow meer.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Niet op de schopstoel
Van een paniekstemming is volgens Louwerens geen sprake. ‘We zitten zeker niet op de schopstoel. We gaan door met wat we geleerd hebben. Maandag hebben we voor het eerst onze nieuwsflits Z60 uitgezonden en de cijfers zien er veelbelovend uit. De bedrijven die ons sponsoren vinden onze thema’s, zoals technologie, onderwijs, wetenschap, innovatie, interessant. Ze kopen bij ons een totaalpakket waar naast de tv-programma’s ook evenementen in zitten. Dit soort bedrijven zijn er voor de “long run”, ze snappen onze strategie en weten dat dit tijd nodig heeft.’
Bij de lancering zou RTL de zender drie jaar de tijd hebben gegeven om zichzelf te bewijzen. Gaat Z dat redden binnen die termijn? Louwerens: ‘Ik weet niet zo goed bij wie dat vandaan komt, maar duidelijk is natuurlijk wel dat binnen drie jaar nog flinke stappen moeten worden gemaakt. Er is geen reden voor paniek. voorlopig zijn we er echt nog wel.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."